Twinkle | Digital Commerce

VidaXL zoekt positie in fysieke winkelwereld

2019-06-26
1024575

VidaXL wil zijn afzet vergroten door een entree te maken op de vloer van fysieke winkels. Geen eigen winkels, maar die van verkooppartners.

Dat vertelde Kijo Oudshoorn vanochtend op E-commerce Live in de Beurs van Berlage. VidaXL, ’het online warenhuis in huis & tuin’, verkoopt zijn producten internationaal op eigen sites en op marketplaces als bol.com. Daarnaast werd twee jaar geleden een dropshippingprogramma geïntroduceerd: winkeliers, Praxis bijvoorbeeld, verkopen online vanuit de voorraad van vidaXL in Venlo. Zodoende kunnen ze hun assortiment uitbreiden, laagdrempelig en goedkoop.

Dropshippers bij vidaXL

Op dit moment zijn er een kleine vierhonderd dropshippers actief, samen waren ze goed voor 39 miljoen euro bruto-omzet in de eerste zes maanden van dit jaar, ofwel ruim vierduizend euro per dropshipper per week. De artikelprijzen van vidaXL zijn voor alle deze partijen gelijk, aldus Oudshoorn, wat ze de consument rekenen is vervolgens aan hen.

Fysieke winkels

Het dropshipping-programma is volgens Oudshoorn begonnen vanuit vidaXL’s behoefte om ‘overal te kunnen verkopen’. Daar komt de offline winkelwereld ook bij, als het aan de nummer 33 van de Twinkle100 ligt. Oudshoorn: ‘We willen fysieke winkels faciliteren. Die hebben niet zoveel aan een XML-feed alleen. We zouden een paar producten in een showroom kunnen plaatsen, die via de kassa te bestellen zijn.’ Oudshoorn denkt ook aan een zuil om andere vormen en kleuren van een getoond product te kunnen zien en kiezen. In de look and feel van de retailer in kwestie.

Wholesale, expansie en productie voor merken

Oudshoorn, dat afstevent op een totale omzet van 360 miljoen euro dit jaar, deelde vanmiddag nog drie stippen op de roadmap voor 2020. Wholesale, allereerst. Waar vidaXL nu alleen direct levert aan eindklanten (consumenten), wil het ook in bulk gaan leveren aan zakelijke klanten.

Verder wil vidaXL, toch al voor grofweg vijf/zesde deel afhankelijk van andere landen, nog meer investeren in export. Oudshoorn: ‘We willen verkopen over de hele wereld, niet per se allemaal zelf, maar ook in samenwerking met lokale partners op basis van een soortgelijk businessmodel.

Ten slotte wil vidaXL voor het eerst in opdracht gaan produceren voor afnemers, met het logo van die afnemer erbij. '"Mijn merk op jullie producten", dat verzoek krijgen we vaak', zei Oudshoorn. 'Daar willen we naar kijken, maar dan wel pas vanaf bepaalde volumes.’

Lees ook: VidaXL bouwt nieuw dc in Venlo (1 mei 2019)