Twinkle | Digital Commerce

Alibaba laat Amerikaanse verkopers toe op Alibaba.com

2019-07-24
1000562
  • 0:59

Het is nu mogelijk voor Amerikaanse bedrijven om hun waar via Alibaba.com te verkopen. Het Chinese bedrijf hoopt voornamelijk dat kleine en middelgrote bedrijven zich aansluiten.

Door de handelaren toe te laten, hoopt Alibaba zijn activiteiten in de Verenigde Staten en wereldwijde groei te stimuleren. Dat is opmerkelijk, meldt Bloomberg, omdat China en Amerika op dit moment zijn verwikkeld in een handelsconflict.

De eerste Amerikaanse bedrijven die zich op Alibaba.com hebben aangesloten zijn Robinson Fresh, een groothandelaar in groente en fruit en Office Depot, verkoper van kantoorartikelen.

Alibaba.com was de eerste divisie van het Chinese bedrijf en richt zich vooral op de b2b-markt. Later kwamen daar onder meer nog b2c-platformen Taobao en Tmall bij, die een stuk populairder zijn. Op Alibaba.com zijn ongeveer 150.000 Chinese verkopers aangesloten. Ook zijn er meer dan 650.000 bedrijven (gemeten in 2017) uit de verenigde Staten op geregistreerd. Deze konden echter alleen kopen op het platform, en niet zelf verkopen.

Eerder liet Alibaba weten e-commerceplatform AliExpress open te stellen voor meer landen. Sinds dit jaar hebben Spanje, Italië, Turkije en Rusland toegang tot dat netwerk. Andere landen volgen later.