Twinkle | Digital Commerce

Signify innoveert in de breedte met datatoepassingen

2019-07-15
1000562
  • [interview]
  • 3:30

Een jaar geleden nam Philips Lighting met Signify een nieuwe bedrijfsnaam aan. En hoewel dat op het oog alleen een verandering lijkt aan de voorkant, is het meer dan dat. Het bedrijf zit namelijk zelf ook midden in een transitie. ‘Van een hardware-bedrijf naar een IoT-bedrijf.’

Dat vertelt Hellen van der Plas, market leader Benelux, in aanloop naar Shopping Today. De verlichting wordt steeds slimmer. En zowel de consument, b2b-bedrijven als retailers kunnen daarvan profiteren. Als wereldwijde marktleider loopt Signify daarin voorop, en innoveert dus volop met verschillende technologieën. ‘Techniek maakt alles mogelijk’, aldus Van der Plas. ‘We zijn zo slim als die techniek ons toelaat.’

Nieuw is de wijze waarop de verlichting steeds slimmer wordt. Deze is inmiddels in staat om dermate veel gegevens te verzamelen, dat hij kan worden ingezet om het leven van de consument, de propositie van een retailer of bedrijfsvoering in het bedrijfsleven te verbeteren. Van der Plas noemt daarbij enkele voorbeelden. Zo innoveert Signify met Interact Retail Indoor. Een technologie waarbij LED-verlichting, verzamelde data door de LED-verlichting, in combinatie met een app wordt omgezet om bijvoorbeeld de juiste winkelroute voor de consument te bepalen of hem via navigatie te leiden naar promotionele aanbiedingen. In Nederland wordt deze navigatie-techniek door Signify op proefbasis bij Albert Heijn en MediaMarkt ingezet. En ook voor de winkel zelf is deze toepassing handig. Zo kunnen foodretailers bijvoorbeeld eenvoudig zien wanneer een schap bijgevuld moet worden. Van der Plas: ‘Ik zie daar veel toekomst in. De uitdaging zit in welke mate wij deze toepassingen gaan versnellen en hoe zowel wij als de retailer dat aan de achterkant benutten. Je ziet ook dat de fysieke winkels digitaler worden. Daar helpt dit bij.’ Een andere toepassing is het dynamisch aansturen van verlichting in een etalage. Volgens Signify wijzen metingen uit dat 11 procent van de consumenten langer stilstaat voor een etalage als hij van dynamische scène lichtinstellingen gebruikmaakt. Ook zorgt het ervoor dat meer klanten besluiten een winkel binnen te gaan.

Philips Hue

Maar het navigatiesysteem is niet de enige toepassing die Signify te bieden heeft aan retailers. Ook met virtual reality-toepassingen werkt het bedrijf samen met winkels. Zo kan men bij MediaMarkt in een virtuele omgeving kijken wat het effect van de verlichting is in een bepaalde omgeving, omdat de omstandigheden en verlichtingsproducten in de winkel vaak niet tot een goed beeld leiden. En ook bij de consument in huis wordt Signify steeds relevanter. Bijvoorbeeld met de slimme Philips Hue-lampen. Van der Plas: ‘Mensen zien licht vaak als iets functioneels. Het moet werken en voldoende licht geven. Waar mensen zich niet altijd bewust van zijn is dat naast het functionele, licht ook een platform kan zijn voor het bepalen van sfeer, comfort en veiligheid. Wij denken dat er absoluut een integratie mogelijk is waar licht een leidende rol in kan nemen. Zeker met de komst van LiFi (Draadloos internet via licht, red.), dat nu al in verschillende kantoren wordt toegepast. Maar als je vraagt hoelang die integratie voor consumenten duurt dan denk ik eerder aan vijf dan aan twee jaar. Want mensen stoeien nu nog met de vraag welk platform ze moeten kiezen. En wat ze allemaal in de meterkast willen ophangen.’

Lichtrecepten

In haar presentatie zal Van der Plas meer vertellen over de rol van lamp als dataverzamelaar. Bovengenoemde voorbeelden slaan daarbij op de retailsector en consument, maar ook op het bedrijfsleven is dat van toepassing. Bijvoorbeeld in de agrarische sector, waar Signify onder meer samenwerkt met telers. ‘Wij helpen de teler zijn kassen in te richten met verlichting. Zo hebben wij bijvoorbeeld samen met een tomatenkweker een lichtrecept bedacht waardoor hij het gehele jaar door zijn oogst stabiel kan houden en kwalitatieve tomaten kan kweken. Dat zorgt bij hem voor een betere én gegarandeerde opbrengst. Elke zes weken komt er een lichtexpert van ons over de vloer om te kijken of het recept nog wel juist is. Dan passen we het lichtrecept aan als dan nodig is. Als je dat doortrekt kun je zeggen dat je lokale oogst kunt aanpassen naar de behoefte van de consument. Dat is een goed voorbeeld hoe je met data en licht van invloed kunt zijn.’

Hellen van der Plas is één van de keynote-sprekers tijdens Shopping Today. Dat op 19 september in DeFabrique in Utrecht plaatsvindt. Andere sprekers zijn onder meer Herman Rooswinkel van Nespresso en Pouya Boland van Chiquelle.