Twinkle | Digital Commerce

‘Online shopping zorgt voor klanten die meer eisen’

2019-09-04
1000562
  • [interview]
  • 3:08

De naam bestaat uit twee Franse woorden: chique/chic en elle. Maar het modemerk zelf is Zweeds. Chiquelle bestaat sinds 2012 en is een van de snelst groeiende mode/e-commerce merken in Scandinavië. De webshop is op dit moment actief in meer dan 20 landen en heeft plannen om uit te breiden, niet alleen in Europa maar ook richting Amerika en Australië. Veel e-commerce ambitie dus.

Het merk, met een eigen productielijn, groeide al die jaren zonder inmenging van investeerders en gebruik van extern kapitaal. Een van de drie eigenaren is de Nederlander Pouya Boland. Waar zijn twee Zweedse mede-eigenaren zich focussen op mode en retail, houdt Boland zich vooral bezig met e-commerce. Hij spreekt op het Shopping Today-event dat 19 september in DeFabrique in Maarssen plaatsvindt. We stelden hem daarom vijf vragen in aanloop naar het event.

Wat doet Chiquelle anders dan andere modemerken?

Pouya Boland: ‘Chiquelle is vooral uniek als je kijkt naar onze supply chain en de vele lanceringen van collecties. Wij komen in tegendeel tot veel andere merken wekelijks met nieuwe collecties, die we zelf ontwerpen en produceren, fast fashion dus.

‘We matchen de supply chain met de klantvraag en de snelle wisseling van de modetrends, en produceren slechts enkele weken vooruit. Zo mijden we financiële risico’s en kunnen we beter kunnen inspelen op de seizoenen.

‘De collecties in beperkte oplage jagen de “urgency of buying” aan. Iets dat gelimiteerd is, is gewild en dat is goed voor de verkoop. Het kost ons minder dan twee, drie weken tijd om vanuit een idee een concept te ontwikkelen, het kledingstuk te produceren, te vervoeren en het online te verkopen. Waar normaal gezien merken een jaar van te voren beginnen met het ontwerpen en produceren, en de gehele supply chain – de logistiek, e-commerce, online, IT – drie tot zes maanden duurt, doen wij alles in minder dan twee, drie weken.’

Verkopen jullie ook andere merken?

‘Nee, alleen onze eigen merken. En wij verkopen onze producten niet via groothandels, winkels of marktplaatsen. We willen alles in eigen hand houden. In vergelijking tot andere online merken zijn wij iets duurder, dat komt door onze kwaliteitsnormen. Het moeten artikelen zijn die je voor een lange tijd kunt dragen en gebruiken, en niet die er na één of twee keer al niet meer exclusief of nieuw uitzien.’

Hoe weet je wat de consument wil?

‘Via data die wij onder meer vergaren via onze social media-kanalen en website, kunnen we consumentengedrag goed volgen. Op basis daarvan weten wij welke producten we kunnen ontwerpen, produceren en welke collecties we moeten aanvullen. Maar we werken op social media bijvoorbeeld ook met influencers, en dat werkt heel goed voor ons (op Instagram heeft Chiquelle inmiddels meer dan 300.000 volgers, red.).’

Welke ontwikkelingen acht jij belangrijk voor een online modemerk?

‘Online shopping en het gemak dat daarbij komt kijken zorgt vaak voor grotere bestellingen, meer retouren en klanten die meer eisen. Hoe veeleisender de klant is, hoe gerichter de focus op klantgerichte, gepersonaliseerde service moet zijn. Je moet als online merk goed kunnen inspelen op die eisen en dat is alleen maar goed. Verder zijn nieuwe opkomende social media-kanalen natuurlijk erg belangrijk voor online merken.’

Tot slot, waar ga je het op Shopping Today over hebben?

‘Ik wil het over verschillende zaken gaan hebben, waaronder fast fashion in vergelijking tot de traditionele retailers en merken. Maar natuurlijk ook over de manier waarop Chiquelle inspeelt op social media, data en AR-technology.’

Foto's: Ray van Zeijst

Shopping Today
Shopping Today, hét Nederlandse kennisevent over e-commerce, vindt plaats op donderdag 19 september. In DeFabrique bij Utrecht komen vele honderden professionals bijeen om te praten over ontwikkelingen in het digitale winkellandschap. Tot de keynote speakers behoort behalve Boland ook Hellen van der Plas van Signify (voorheen Philips Lighting), dat innoveert met datatoepassingen. Herman Rooswinkel, commercieel directeur van Nespresso Nederland, geeft ook een plenaire presentatie. Op het programma staan verder ruim veertig praktische cases annex diepgaande kennissessies. Nieuw dit jaar is de ‘B2B-Dome, met specifieke aandacht voor de ontwikkeling van e-commerce op de zakelijke markt.