Twinkle | Digital Commerce

Toobz: stoere meubels met een industriële look

2019-09-18
1000562
  • [branded content]
  • 4:09

Ondernemer Ramon Kweekel merkte dat bezoekers van zijn webshop Buiskoppelingshop.nl regelmatig onderdelen kochten om meubels in elkaar te zetten en sprong in op die vraag. Hij ontwikkelde kant-en-klare meubelpakketten en zette het merk Toobz in de markt.

De producten op Buiskoppelingshop.nl bleken populairder dan oprichter Ramon Kweekel vermoedde. Ruim zes jaar geleden begon hij de webwinkel om steigerbuizen, buiskoppelingen en aanverwante materialen te verkopen binnen de reclamebranche. Al snel kwam hij erachter dat er naast spandoekframes veel meer toepassingen bleken te zijn voor zijn producten, zoals meubels, hekwerken, trapleuningen en pergola’s. Ook kantoren en (kleding)winkels werden regelmatig ingericht met de producten van Buiskoppelingshop.nl en ook consumenten raakten meer en meer gecharmeerd van meubels met een industriële uitstraling.

De ondernemer zag kansen en zette een nieuw merk in de markt: Toobz, kant-en-klare meubelpakketten die men zelf eenvoudig en snel in elkaar kan zetten. ‘We zagen dat er veel vraag naar was en we denken graag mee met de klant’, begint Kweekel. ‘We kregen telefoontjes van mensen die zeiden dat ze een meubelstuk wilden maken en welke producten ze daar dan voor nodig hadden. Daarom zijn we de kant-en-klare pakketten aan gaan bieden. Je maakt het de klant makkelijk, want die hoeft alleen nog maar onderdelen in elkaar te zetten en heeft in een handomdraai een zelfgemaakte tafel of bijvoorbeeld een kapstok.’

Via Buiskoppelingshop.nl worden nu ruim twintig verschillende meubelpakketten aangeboden, zoals diverse tafels, kasten, kapstokken en kledingrekken en het is de bedoeling dat binnen een paar jaar de collectie wordt uitgebreid naar meer dan honderd pakketten.

Focus op concept

‘Met Toobz willen we zakelijke én particuliere klanten inspireren’, gaat Kweekel verder. ‘Het merk staat voor eenvoud, eigentijds en industrieel. De meubelstukken zijn eenvoudig in elkaar te zetten voor zowel de ervaren als de onervaren klusser. Onze doelgroep is dan ook heel divers. Letterlijk van professionele interieurstylisten tot mensen die niet veel met klussen hebben, maar het wel leuk vinden om bijvoorbeeld een keer een tafel, een kast of een kapstok in elkaar te zetten.’

In tegenstelling tot Buiskoppelingshop.nl ligt de focus met Toobz op het concept en niet op de losse producten. ‘Mensen worden niet enthousiast van een buiskoppeling, maar op het moment dat ze zien dat er een meubelstuk mee gemaakt kan worden, dan vinden ze het gaaf. Mede daarom hebben we voor de meubelpakketten een merk gecreëerd. Daarmee maak je het voor de mensen namelijk herkenbaar en je kunt de identiteit van het merk eenvoudiger communiceren door gerichte branding.’

Om Toobz onder de aandacht te brengen gaat Kweekel vooral adverteren op platforms waar het visuele aspect van Toobz goed tot zijn recht komt, zoals Google Shopping, diverse social media kanalen en ook blogs.

‘Op die platforms inspireer je meer, omdat je beter kunt laten zien wat de uiteenlopende mogelijkheden zijn met steigerbuizen en buiskoppelingen.’

“Toobz is een inspirerend merk dat staat voor eenvoud, eigentijds en industrieel”

Groeiende samenwerking

De online marketingstrategie wordt in samenwerking met Zeo uitgedacht. Kweekel heeft al sinds het begin van Buiskoppelingshop.nl het in Utrecht gevestigde online marketingbureau in de hand genomen.

‘Ik geloof in focus en dat iedereen datgene moet doen waar hij of zij goed in is’, zegt de ondernemer over de relatie met Zeo. ‘Wij zijn heel goed in buizen en buiskoppelingen, maar we misten de ervaring op het gebied van online marketing.’

Na een ontmoeting op de Webwinkel Vakdagen gingen beide partijen bij elkaar op de koffie en sindsdien is de samenwerking een feit. ‘Het begon met eenvoudige AdWords-campagnes, maar in de loop der jaren vergaar je steeds meer data. Die data zijn we steeds meer in gaan zetten, ook op andere e-marketinggebieden. In eerste instantie mondjesmaat en met een beperkt budget, maar dat is in de loop der jaren alleen maar gaan groeien.

'Wat ik heel prettig vind is dat Zeo heel vooruitstrevend is en dat ze innovatie heel hoog in het vaandel hebben staan. Dat zorgt ervoor dat we steeds weer in staat zijn om nieuwe dingen te doen, of het nu gaat om het verhogen van de conversie, het zorgen voor een betere vindbaarheid of het concreter kunnen bepalen en bereiken van onze doelgroep.’

Strategische partner

Naarmate de samenwerking intensiever werd groeide Zeo uit tot een strategisch partner van Buiskoppelingshop.nl. ‘We merkten dat we online heel hard groeiden en dan groeit het vertrouwen in elkaar mee’, zegt Kweekel daarover. ‘Op het moment dat je groeit krijg je steeds meer beschikbaar budget en eigenlijk is het wat dat betreft een heel natuurlijk proces geweest waarin we met elkaar zijn meegegroeid. Het uitgangspunt is altijd geweest dat we elkaars mogelijkheden zo veel mogelijk willen benutten. Hoe we ooit met Buiskoppelingshop.nl zijn begonnen, dat gaan we nu weer doen met Toobz. We zijn bijvoorbeeld weer aan het uitzoeken welke zoektermen belangrijk zijn voor Google en welke zoektermen zogenaamde conversiekillers zijn.

'Daarnaast zijn we onder andere bezig met de vraag waar we met Toobz in eerste instantie op willen focussen. Wanneer er veel vraag is naar bepaalde meubelpakketten dan kunnen we daar met het klikbudget bijvoorbeeld rekening mee houden. Ook ligt het voor de hand om de hardlopende pakketten eerst uit te breiden, want dat is blijkbaar wat de klant wil. Samen met Zeo evalueren we alle cijfers en activiteiten. Als iets niet werkt dan gaan we uitzoeken hoe we het wel kunnen laten werken en als iets wel werkt proberen we het nog beter te laten werken. Het is een intensief, maar mooi proces dat je met elkaar aangaat.’