Twinkle | Digital Commerce

PostNL investeert in ‘first time right-bezorging'

2019-11-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:39

PostNL heeft aangekondigd voor het eerst in ruim vijf jaar tijd de prijs voor het versturen van pakketten te verhogen. Vanaf 1 januari 2020 is het tarief 7,25 euro, het was 6,95 euro. Dit betekent een stijging van 4,3 procent.

Het gaat om pakketten bezorgd door post- en pakketbezorgers, zo zegt een PostNL- woordvoerder in een reactie aan Twinkle: ‘De pakketbezorger bezorgt de pakketten die 7,25 euro gaan kosten. De prijs van online frankering stijgt van 6,50 euro naar 6,75 euro. De postbezorger bezorgt de zogenoemde brievenbuspakjes. Het tarief hiervoor verandert ook:  van 4,35 euro naar 4,50 euro.’ De tariefstijging geldt voor pakketten die consumenten in Nederland versturen, waaronder marktplaatsbestellingen. De tarieven voor standaard pakketten naar het buitenland blijven ongewijzigd.

Investeren om kwaliteit te waarborgen

PostNL geeft aan dat hoewel de kosten door inflatie de afgelopen jaren zijn gestegen, het tarief in 5,5 jaar niet is veranderd. Nu dus wel. Het geld dat verdiend gaat worden met de tariefverhoging wil PostNL investeren om de kwaliteit van pakketbezorging te waarborgen.

First time right-bezorging

De woordvoerder geeft aan dat het bedrijf gaat inzetten op ‘first time right-bezorging'. ‘Dus bezorging in één keer, wanneer, waar en hoe de consument het wil, en dan zo efficiënt en duurzaam mogelijk. Elke consument heeft andere voorkeuren dus wij spelen daarop in om door de bezorgopties uit te breiden: aan huis, overdag, ‘s avonds, zeven dagen per week, bezorging op dezelfde dag, een proef van bezorging binnen twee uur met bol.com in Amsterdam, bezorgen op afspraak, uitbreiden van het aantal pakket- en briefautomaten en uitbreiding van het aantal PostNL-locaties. In de afgelopen jaren zijn er steeds meer mogelijkheden toegevoegd om ontvangers meer controle over de bezorging van hun pakket te bieden en ook webwinkels bieden regelmatig meer dan één bezorgoptie aan.’

PostNL gaf op zijn Capital Markets Day in mei dit jaar aan uit te gaan van een volumegroei in pakketbezorging van gemiddeld 14 procent per jaar tussen 2018-2022.