Twinkle | Digital Commerce

Singles’ Day populair voor voorbereiding feestdagen

2019-11-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:15

Van de Nederlanders die hun slag willen slaan op Singles' Day, doen de meesten alvast Sinterklaas- en/of kerstaankopen.

Dat blijkt uit een onderzoek van branchevereniging Thuiswinkel.org, uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. Van de Nederlanders die de aanbiedingen op 11 november gebruiken om cadeaus te kopen, treft 54 procent alvast voorbereidingen voor het sinterklaasfeest en zelfs 68 procent voor de kerstperiode.

Opvallend is dat Singles’ Day, dat oorspronkelijk bedoeld is voor vrijgezellen om iets voor zichzelf te kopen, juist niet voor dat doeleinde wordt gebruikt. Zo is de koopintentie onder mensen mét een relatie hoger dan mensen die geen relatie hebben. Slechts 2 procent van de Nederlandse alleenstaanden beloont zichzelf met een cadeau tijdens Singles’ Day.

Het koopjesfestijn, dat is overgewaaid uit China, wint wel op het gebied van bekendheid in Nederland. Zo is ruim een derde (36 procent) van de Nederlanders (achttien jaar en ouder) bekend met Singles’ Day. De koopjesdag kan daardoor inmiddels als start van de feestdagenperiode worden gezien, stelt directeur Wijnand Jongen. ‘Dit percentage neemt de komende jaren naar verwachting alleen maar toen, net als dat Black Friday de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen in de Nederlandse e-commercebranche.’

Koopjesdag of koopjesweek?

En niet alleen onder de Nederlandse consument wordt Singles’ Day steeds populairder en bekender. Ook webwinkeliers proberen steeds meer het maximale uit de koopjesdag te halen. Zo maakte bol.com deze week bekend zowel Singles’ Day als Black Friday te verlengen. Zo is actiedag Singles’ Day omgedoopt tot een ‘actieweek’ en zijn de Black Friday-aanbiedingen zelfs acht dagen actief.