Twinkle | Digital Commerce

TikTok zet stap in social commerce

2019-11-15
1000562
  • 1:45

Het populaire sociale medium TikTok zet de eerste voorzichtige stappen in e-commerce. De app, waarbij gebruikers korte video’s uploaden, test met het toevoegen van links naar verkooppagina’s.

Enkele gebruikers kunnen links toevoegen naar e-commerce sites in hun profiel. Ook zou het makkelijker moeten worden om kijkers rechtstreeks naar verkooppagina’s te sturen, weet TechCrunch te melden. Het toevoegen van die links zou voor TikTok een manier zijn om meer influencers naar het platform te lokken.

Een woordvoerder van ByteDance, eigenaar van TikTok, laat weten dat het bedrijf inderdaad bezig is met experimenten op dat vlak. ‘Uiteindelijk richten we ons op manieren om meer creativiteit en plezier toe te voegen en waarde voor onze community toe te voegen.’

TikTok heeft aankondigingen in de vorm van een aparte bijdragen gedaan over de nieuwe features. Fabian Bern, oprichter van de Chinese influencer startup Uplab, dat influencers helpt op platformen als TikTok, berichtte deze week eerst over de nieuwe toepassingen. In de video is te zien hoe hij vanuit een video meteen doorverwezen wordt naar een verkooppagina van Amazon van de desbetreffende producten in de video.

Social Media

De afgelopen tijd maakten steeds meer social media bekend verscheidene stappen te zetten in social commerce, een manier van shoppen die steeds populairder wordt. Zo kwam Facebook deze week nog met een eigen betaaldienst op de proppen. Met Facebook Pay wordt het straks eenvoudiger om te betalen in apps als Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp. En die laatste, WhatsApp, kondigde eind vorige week nog aan dat bedrijven binnenkort ook productcatalogi kunnen delen in de app.

Ook aan de advertentiekant zijn steeds meer ontwikkelingen op dat vlak. Zo liet Google onlangs nog weten Shopping Ads uit te breiden naar YouTube. Waardoor bedrijven ook in de home feed en zoekresultaten van YouTube kunnen adverteren.

In het decembernummer van Twinkle magazine lees je een uitgebreid verhaal over de stand van zaken binnen social commerce.