Twinkle | Digital Commerce

CBS: online groeitempo afgezwakt

2020-01-15
1280851
  • [nieuws]
  • 0:53

De online detailhandelsbestedingen lagen afgelopen november 6,5 procent hoger dan in november 2018, aldus het CBS. De groei is beduidend zwakker dan daarvoor.

November, met de aanloop naar Sinterklaasavond en uitverkoopdagen als Singles’ Day en Black Friday een hele drukke maand voor (web)winkeliers, is de eerste maand in 2019 waarover het CBS een enkelvoudig online groeipercentage rapporteert - de decembercijfers volgen nog.

Oktober gold tot het cijferbericht van vandaag als de maand met de laagste groei in 2019, maar met 12,9 procent lag het percentage toen nog bijna twee keer zo hoog. De groeipercentages van pure webwinkels (7,0%) en zogenoemde ‘multichannelers’ (5,9%) ontliepen elkaar afgelopen november overigens niet veel.

Over de hele linie (online en offline) lagen de Nederlandse detailhandelsbestedingen in november 2,6 procent hoger dan in november 2018, dankzij een combinatie van een hoger verkoopvolume (1,4 procent) en hogere prijzen.

Lees ook:
* CBS: aantal webshops dit decennium verdriedubbeld (18 december 2019)
* Hoe komt het CBS aan cijfers over detailhandelsverkopen? (Twinkle 8-2019)