Twinkle | Digital Commerce

'Hebben niche marketplaces toekomst? Ik verwacht van wel'

2020-01-24
1000562
  • [opinie]
  • 1:40

‘Gespecialiseerde marktplaatsen worden de toekomst’, luidt de stelling die de redactie voorlegde aan Thijs Goos, oprichter van HomeDeco.nl.

Tekst: Thijs Goos

Met e-commerce reuzen als bol.com en Amazon, die miljoenen bezoekers per dag en miljarden omzet per jaar kunnen verwelkomen, lijkt het soms voor de ‘kleine spelers’ alsof het spel gespeeld is. The winner takes it all … of niet? Hebben niche marketplaces toekomst? Ik verwacht van wel. Partijen als bol.com hebben een flink voordeel; niet alleen hebben ze een enorm bereik, bergen consumentendata en gigantische marketingbudgetten, maar ook op naamsbekendheid en vertrouwen winnen ze het van alle nieuwe spelers. Waar maak je dan als nichespeler het verschil?

Begeleid de consument vóór andere partijen dat doen. Zodra hij de keuze voor een product gemaakt heeft, is het nagenoeg onmogelijk om met bol.com te concurreren op prijs, levertijd of andere voorwaarden. Als expert voeg je echter je waarde toe tijdens het oriëntatieproces. Een consument die nog niet weet wat hij wil, of óf hij überhaupt iets wil, is bij de grote marketplaces niet aan het juiste adres.

Mijn nieuwe Sonos One kan ik prima vinden op bol, maar als ik nog uit moet zoeken welke versterker het best bij mijn soundsystem past, kan ik beter naar een expert. Een nieuwe speler als AboutYou wint aandeel door (naast diepe zakken) de consument een veel betere experience te bieden en hem door middel van inspiratie veel eerder in het aankoopproces op te pikken en te helpen. Daarnaast lenen fashion, interieur en dergelijke lifestyle categorieën zich voor een veel rijkere experience dan de platte productpagina’s van de grote marketplaces. Investeer in inspiratie, advies en totaaloplossingen.

Overigens geldt dit natuurlijk ook voor niche en kleinere retailers. Focus op je niche en verdiep je in hoe je jouw doelgroep naar de juiste producten leidt. Richt je op de consument die begeleiding nodig heeft, want op prijs, randvoorwaarden en logistiek wordt het moeilijk concurreren met de grote marketplaces.

Thijs Goos is oprichter van HomeDeco.nl. Hij geeft de pen voor de volgende column door aan Johan Lever, eigenaar van Kick Collection.