Twinkle | Digital Commerce

Aantal te laat bezorgde decemberpakketten neemt af

2020-01-17
1000562
  • 0:56

Vorige maand kregen minder consumenten een pakket te laat bezorgd. In vergelijking met een jaar eerder was het verschil 2 procentpunt. Van 5,5 procent naar 3,5 procent.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Q&A, die in handen zijn van de NOS. Vooral rond de Sinterklaasperiode zou het beter zijn gegaan. Volgens onderzoeker Frank Quix komt dat mede door campagnes als ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’,  van branchevereniging Thuiswinkel.org. ‘Daarin werden consumenten vanaf begin november al opgeroepen cadeautjes op tijd te bestellen en niet te wachten tot het laatste moment. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen.’

Kerstpost

De kerspost deed het beduidend minder in die periode. Zo zou één derde van de deelnemers aan het onderzoek hebben aangegeven dat kerstkaarten pas na de feestdagen op de mat vielen. PostNL kan zich overigens niet vinden in die cijfers. Het postbedrijf laat weten dat slechts een klein deel is vertraagd. ‘Dat gebeurt elk jaar. Op een normale dag brengen we in het land 7 miljoen brieven rond. In de kersttijd is dat het dubbele.’