Twinkle | Digital Commerce

Het economische belang van een goede product feed

2020-03-12
1000562
  • 4:05

Laatst sprak ik met een voormalig topmanager van Nike Europe over data feeds. Mijn mond viel open van verbazing toen hij me vertelde dat zelfs een multinational als Nike nog steeds worstelt met de aangeleverde feeds en hoe deze het best verwerkt kunnen worden. Dat dit probleem bij het mkb aanwezig is, was mij bekend, maar een bedrijf als Nike?

Tekst: Leander Biltges

In de e-commerce branche bestaat een haat-liefdeverhouding tussen de prijslijsten die door leveranciers worden verstrekt en de product feeds die de webshopsoftware nodig heeft om alle producten in de webwinkel te krijgen. Zelden zijn ze op elkaar afgestemd.

Data feed als bottleneck

Zeker e-commerce bedrijven met een gezonde ambitie, komen een bottleneck tegen bij het verwerken van de feeds. Naast het upload klaar maken van een feed, zijn daarbij ook de ververs ratio en aanpassing in een feed zeer tijdrovend. Niet zelden staat het assortiment van de leverancier net online als er een prijswijzing wordt doorgevoerd of de voorraad aantallen wijzigen.

Het continu na moeten kijken en updaten van deze product feeds loopt zo uit de hand dat zelfs bij relatief kleine bedrijven met slechts enkele fulltimers, één persoon fulltime bezig is met het bijhouden van de voorraadlijst. Met de wetenschap van nu, dat zelfs bedrijven als Nike het niet kunnen automatiseren, is de gedachte vaak dat het niet op te lossen is.

De data feed als hart van de webwinkel

Persoonlijk ben ik van mening dat de e-commerce een data feed op een andere manier moet benaderen. Niet alleen als een leveranciers feed, maar als het kloppend hart van de webwinkel. Het begint natuurlijk met een prijslijst, maar er is zoveel meer mogelijk. Door het te automatiseren, wat echt kan, zijn webwinkels in staat om niet alleen de producten sneller online te krijgen, maar ook grip te krijgen op welke producten er op komen en tegen welke condities.

Simpel gezegd: de webwinkelier - en dus niet de leverancier - bepaalt welke producten verkocht worden in de webshop. Voor een bedrijf met één leverancier en honderd producten zal dit natuurlijk geen probleem zijn. Maar juist die bedrijven die de startfase ontgroeid zijn en erachter zijn gekomen dat niet één of twee leveranciers aansluiten bij hun assortiment, maar enkele tientallen en misschien wel honderden, zullen moeten gaan automatiseren.

Hoe ver kan je gaan met automatiseren?

Voordat je als bedrijf aan de slag gaat met het automatiseren, zou je eerst de vraag moeten stellen hoe ver je eigenlijk wilt gaan en hoeveel uren er mee te besparen zijn. Het antwoord is simpel: heel ver!. Bij de invoer van de producten kan je ervoor zorgen dat een heel groot deel van het proces wat daarna komt eigenlijk al wordt meegenomen.

Denk alleen al aan het toekennen van categorieën. Dit wordt nog te vaak met de hand gedaan of, erger nog, pas als de producten op de website staan. Door te automatiseren herkent een systeem direct bij welke categorieën een product hoort. Maar het gaat veel verder. Laat het automatiseringsproces ervoor zorgen dat het de producten uitkiest die bij de webwinkel passen op basis van merk, categorie, prijs, gewicht, marge of wat dan ook. Je zal begrijpen dat dit met de hand niet te doen is.

SEO voordelen halen uit een standaard feed

Soms heb je geluk en krijg je van de leverancier een product feed die direct aan te sluiten is op de webwinkel. En ondanks dat dit mooi klinkt, is het SEO technisch gezien een ramp. Naast jullie beschikken immers nog tientallen andere webshops over dezelfde informatie.

De juiste stap zou kunnen zijn om unieke SEO titels semi automatisch te laten schrijven, op basis van de informatie die in de feed staat. Zonder te technisch te worden denk aan het volgende: ‘De goedkoopste <Brand> <subcategorie> voor de <Model>.’ = ‘De goedkoopste IPhone hoesjes voor de IPhone X’. En met een beetje tweaken en tunen vallen er tientallen variaties te maken op deze titel, zonder dat het met de hand hoeft te worden uitgevoerd.

Maar wat als je nog een stap verder wil gaan en het ontbreekt aan deugdelijke product omschrijvingen? Ook dan is er door middel van automatisering een product feed te maken met unieke, op productniveau, geschreven teksten die een paar stappen verder zullen gaan dan de prijslijst van de leverancier.

Wat levert het uit eindelijk op?

Hoeveel tijd bespaar ik met het automatiseren? Deze vraag hoor ik vaak en mijn antwoord is vaak: ‘Diegene die de feeds verwerkt, waarvoor is hij eigenlijk aangenomen?’

Het antwoord is heel vaak dat zij zijn aangenomen voor online marketing en SEO. Echter wat blijkt, elke ochtend doet hij niets anders dan eerst de feeds en updates doornemen. Stel je nu eens voor dat hij die tijd echt had kunnen gebruiken waar hij voor aangenomen is.

Investeren in het automatiseren van een data feed levert dus niet alleen tijd op, het verbetert je feeds. Dit zorgt automatisch voor een upgrade van de webshop, de producten die er opstaan, de SEO en alles waar het bedrijf voor staat. Dat sommige multinationals deze automatiseringsslag kennelijk nog niet hebben gemaakt, wil zeker niet zeggen dat jij deze ook niet hoeft te maken.

Leander Biltges is de founder van DoeeX, een startup die zich richt op het automatiseringsproces van data feeds van leverancier naar webwinkel.