Twinkle | Digital Commerce

Welke invloed heeft toenemend VPN-gebruik op e-commerce?

2020-04-17
1200675
  • 2:30

Veel thuiswerkers maken gebruik van een Virtual Private Network. Welke gevolgen heeft dat voor de ondernemers aan het uiteinde van de beveiligde VPN-verbinding?

Tekst: Abel Baas

Zwaarbeveiligde ondergrondse serverbunkers en volledig in het zwart geklede hackers die opereren vanuit een verlaten gekraakt fabriekspand: het zijn allang niet meer de eerste associaties bij de termen cybersecurity en online privacy. Dankzij Facebookschandalen, de discussie over de Sleepwet, aan de orde van de dag zijnde nieuwsberichten over ransomware en gelekte foto's van BN'ers nemen deze onderwerpen een belangrijke plaats in de online beleving van je potentiële klanten in. Geen verrassing dus dat het VPN-gebruik voor privédoeleinden de afgelopen jaren flink is toegenomen. Maar wat is het effect van al dat versleutelde dataverkeer door anonieme gebruikers op je e-commerce activiteiten? Hieronder bespreek ik er drie.

Wat is ook weer een VPN?

Met een VPN kunnen gebruikers hun internetverkeer afschermen door gebruik te maken van een versleutelde verbinding met een beveiligde server. Handig voor bijvoorbeeld thuiswerken, om veilig contact te maken met het bedrijfsnetwerk. Maar ook buiten werktijd wint de VPN snel aan populariteit. Anoniem surfen zonder tracking; veilig internetten op openbare wifi; torrents downloaden zonder angst voor service provider of Brein. Allemaal legitieme - zij het niet altijd legale - redenen voor de gewone internetgebruiker om een VPN in te schakelen.

Tracken van bezoekers in de mist

Wij houden van Google Analytics. Maar maakt al dat versleutelde verkeer het niet schier onmogelijk betrouwbare informatie te verzamelen? Het valt enigszins mee. Bezoekersdata wordt nog steeds opgeslagen - via welke weg de gebruiker op je website komt, met encryptie of zonder, doet niet terzake. Natuurlijk is er wel wat aan de hand met de geografische data: je ziet alleen waar de VPN-server staat die de bezoeker gebruikt. Verdere indicatoren, zoals tijd on site en aantal bezochte pagina's blijven gelukkig voor het grootste deel accuraat.

Advertenties achter de schutting

Een groter probleem is het aanbieden van gerichte aanbiedingen aan gebruikers op basis van eerder gezochte termen en bezochte websites. Cookies of niet, een bezoeker met een VPN is geen best doelwit voor je gerichte ads. Sommige VPN's blokkeren advertenties zelfs helemaal. Met de komst van adblockers is dit echter al veel langer het geval, dus het devies moet zijn om sowieso minder te rekenen op de effectiviteit van banner en display ads.

Ben je nog wel snel genoeg?

Afhankelijk van hoe een gebruiker zijn VPN heeft ingesteld, kan de snelheid een flinke knauw krijgen. Jouw website komt sneller op het scherm vanaf een Nederlands IP-adres dan vanaf een Amerikaans IP-adres. De gebruikerservaring - zonder dat jou enige blaam treft - heeft daar last van. Verhoogde bounce rates en het effect op andere pagina-interacties kunnen zo een vertekend beeld geven van de performance.

Doe je voordeel en pas aan waar nodig

Over het geheel genomen is de invloed van VPN-gebruikers op e-commerce dus beperkt, maar niet onbelangrijk. Naarmate het VPN-gebruik verder toeneemt, zeker in tijden waarin thuiswerken eerder norm dan uitzondering is, verdient het de aanbeveling om rekening te houden met de effecten. Onderneem actie indien één of meerdere aspecten van je business drijven op hoe goed je je digitale bezoekers kent.

Abel Baas is cybersecurity consultant bij VPNdiensten.nl.