Twinkle | Digital Commerce

Wouter Kolk: ‘Shift van offline naar online shoppen door crisis’

2020-04-24
1000562
  • 1:35

De huidige crisis zorgt ervoor dat klanten sneller gewend raken aan online shoppen. Ook na de crisis zullen meer mensen er gebruik van blijven maken. Dat verwacht Wouter Kolk, ceo van Ahold Delhaize Europa en Indonesië.

Volgens Kolk is dat nu al goed te zien. Zo heeft dochteronderneming bol.com volgens hem veel ondernemers die eerst niet online verkochten, kunnen helpen met online verkoop. ‘Dat zie je nu wel doorzetten’, vertelt hij in gesprek met BNR. ‘Maar ook als het gaat om Ah.nl, en ook in België en andere landen. Klanten raken gewend aan het online bestellen van eten en dat groeit wel heel hard door.’ Door die groei moest Ah.nl de afgelopen tijd zijn capaciteit vergroten. Zo doet de nummer 3 van de Twinkle100 tijdelijk aan bezorging op zondag.

'Kwestie van gewenning'

Dat de crisis zorgt voor een enorme druk op de online boodschappenmarkt is bekend. Vandaag werd bijvoorbeeld duidelijk dat supermarkten honderden extra werknemers hebben aangenomen om bezorgdiensten op te kunnen schalen. En dan nog moeten veel klanten vaak lang wachten voor een beschikbaar tijdslot. Wat dat voor de toekomst - na de coronacrisis - gaat betekenen voor de online boodschappenmarkt is onduidelijk. Maar Kolk denkt dat de groei in ieder geval zal aanhouden. Omdat veel consumenten nu voor het eerst in aanraking komen met het bestellen van boodschappen. ‘Het is ook een kwestie van gewenning.’

Ook branchevereniging Thuiswinkel.org is van mening dat de coronacrisis voor een blijvende groei zal zorgen in de online boodschappenmarkt. Zo liet directeur Wijnand Jongen enkele weken geleden aan Nu.nl weten: ‘Heel veel mensen bestellen nu voor het eerst hun boodschappen via internet en ervaren het gemak. Zij blijven dat in de toekomst dan ook doen.’

In het meinummer van Twinkle magazine lees je meer over de stand van zaken in crisistijd. Waar loopt de branche tegenaan? En wat is het toekomstbeeld?