Twinkle | Digital Commerce

Juist nu nadenken over investeren in een nieuw e-commerce platform

2020-05-20
1000562
  • [branded content]
  • 6:57

'Het e-commerce-landschap is volop aan het veranderen. Er was al de behoefte aan meer schaalbaarheid en mogelijkheden om klanten nog beter te boeien en te binden via de webwinkels. Dat is alleen maar toegenomen met de coronacrisis.'

Beeld: Zuiver Beeld

Aan het woord is Zakaria Amlal, CEO & Co-founder van full-service digital agency gracious.

'Je ziet op dit moment dat webwinkels enorm pieken tijdens deze coronacrisis, waardoor ze moeite hebben om het aantal bezoekers en aankopen bij te benen. Pieken die zelfs de Black Friday records verbreken. Een andere tendens is dat steeds meer webwinkels te maken krijgen met bezoekers die snel afhaken wanneer ze niet kunnen vinden wat ze zoeken, de experience niet goed voelt of de navigatie op hun telefoon of tablet niet intuïtief genoeg is. Dit komt vaak doordat vele duizenden webwinkels nog op een verouderd e-commerce platform draaien die eigenlijk bijna "end of life" is. De ondersteuning en beveiliging is verouderd en het platform wordt steeds meer een belemmering in plaats van een ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten. Juist in de huidige tijd waarin we leven, merken de e-commerce managers en webwinkeleigenaren waar hun platform, systemen en user experience allemaal aan schort. Dit is in mijn ogen het ultieme moment om een gedegen analyse uit te voeren en op een agile wijze te investeren in de toekomst. Alles digitaliseert in een rap tempo om ons heen. Het is tijd voor verandering!'

Case Expert
Expert is met 140 winkels in Nederland één van de grootste home & elektronica ketens. Al jaren maakt het concern gebruik van een krachtige omnichannel strategie waarin online en offline naadloos met elkaar samenwerken. De webwinkel van Expert draait op Magento 2 en voor een deel headless. Dit maakte het mogelijk om efficiënt en effectief een voice applicatie te lanceren waarin Expert haar omnichannel strategie nog steviger aan de grond kreeg.

Spagaat

Het zijn bijzondere tijden. Dit resulteert in een spagaat voor de e-commerce managers en webwinkel eigenaren: de tijden zijn onzeker, ook al gaat de omzet momenteel door het dak. Moet je dat in gevaar brengen door over te stappen naar een nieuw platform met alle investeringen in geld en tijd die daarbij komen kijken? Aan de andere kant van de spagaat mist het bestaande platform waar je als webwinkel op draait veel nieuwe mogelijkheden en is het niet schaalbaar, wat op termijn ook handel gaat kosten. Uri Glibota, CCO van gracious, hoort het vaak in de praktijk. 'Het veilig kunnen verkopen van producten en/of diensten is een basisbehoefte en de neiging bij veel bedrijven is dat je het bestaande proces niet moet verstoren. Logisch, maar het beperkt wel hun ondernemersvrijheid. Ze kunnen nieuwe ideeën niet uitvoeren omdat ‘het systeem’ het niet toelaat of aan kan.' Juist nu moeten webwinkels ervoor gaan zorgen dat het platform waar ze op draaien ‘future-proof’ is. Zodoende tackle je niet alleen de veiligheid van je webwinkel, maar ook het toepassen van de verschillende mogelijkheden en functionaliteiten van de nieuwere platformen. Alleen de focus hebben op het e-commerce platform of back-end van je webwinkel is niet voldoende om daadwerkelijk de volgende stap te kunnen zetten. De bezoeker van een webwinkel wilt ontzorgd worden. Het moet gemakkelijk gemaakt worden om een order te plaatsen. Je wilt geen bezoekers kwijt raken aan de concurrentie wanneer de laadtijd van je pagina te traag is of de user experience gebrekkig is.

Headless, PWA en 5G

En dat terwijl er zoveel nieuwe technologische mogelijkheden zijn. Koen Hendriks is één van de Teamleads van het Development & Innovation team binnen gracious en noemt een aantal trends. 'Headless e-commerce bijvoorbeeld, waarbij de front-end en back-end zijn losgekoppeld, maar wel naadloos informatie uitwisselen via API’s. Het grote voordeel is dat je eenvoudig de voorkant kan aanpassen, bijvoorbeeld een app of website, zonder dat het direct effect heeft op de back-end. Zo kun je eenvoudig verschillende front-ends, bijvoorbeeld een kassasysteem (POS) of je zakelijke (B2B) omgeving, koppelen met dezelfde back-end. Je zorgt met headless e-commerce voor een seamless user experience en dat je sneller door kunt ontwikkelen. Een andere trend is PWA (Progressive Web App) waarbij je in een browser dezelfde intuïtieve ervaring kunt geven als bij een mobiele app. En met de komst van 5G kunnen we sneller werken, maar ook meer apparaten toegankelijk maken. Zoals een smart speaker waarbij je al pratend kunt navigeren en bestellen. Allemaal mooie en interessante ontwikkelingen, waardoor de webwinkels met de behoeften van de klanten kunnen meegroeien.'

Case Budgetpant
Voor Budgetplant lag de focus op een volledige re-design inclusief nieuwe branding van het merk en overstap naar Magento 2. Budgetplant is een grootschalige aanbieder in Nederland en Duitsland van topkwaliteit tuinplanten, potterie, kamerplanten en basismaterialen voor in de tuin. In het oude winkelproces bleek de indeling van de verschillende aflevervormen verwarrend. Nu kan men per plant stapsgewijs keuzes maken. Ook stapte Budgetplant van Magento 1 over op een Magento 2.3 headless platform.

Waarom zou je overstappen?

De reden van overstappen is eigenlijk wel duidelijk: als je wilt blijven ondernemen en je business wilt opschalen, wilt groeien als organisatie en mee wilt ontwikkelen met de wensen en eisen van de klant, dan heb je een platform nodig dat je ondersteunt en met je meegroeit. Kortom een e-commerce platform dat je zeker niet hindert en in de weg zit. Een platform dat klaar is voor de toekomst en de groei in aantal bezoekers en bestellingen aan kan. 'De vraag is dus eigenlijk meer: hoe en op welk platform moet ik dan overstappen,' concludeert Zakaria Amlal. 'Er is veel keuze in platforms, van open source zoals Magento 2, Sylius en Shopware tot closed source SaaS oplossingen zoals Salesforce Commerce Cloud, SAP Hybris en Shopify Plus. Vooral de closed source SaaS oplossingen winnen met de dag meer terrein ten opzichte van de klassieke e-commerce pakketten. Vanuit gracious pakken wij dit soort trajecten onafhankelijk aan, zowel in de adviserende rol als in de uitvoering. Hoewel onze deskundigheid en uitvoering onafhankelijk is, hebben we vanzelfsprekend langdurige en officiële strategische partnerships met diverse platformen, zoals Magento, Shopify en SAP Hybris. We werken met alle grote e-commerce pakketten. Vaak wordt aan ons gevraagd waarom kiezen jullie niet exclusief voor één e-commerce pakket. Antwoord is eigenlijk simpel! We geloven niet in een one size fits all, elke webwinkel en organisatie heeft andere wensen dan wel behoefte. Juist daarom hebben wij een ‘e-commerce scan’ ontwikkeld speciaal voor dit soort replatforming trajecten. Op basis van een gedegen analyse van de business en 1-op-1 gesprekken kunnen wij op maat een onderbouwd advies geven. Dit zetten wij samen met de benodigde functionaliteiten naast de beschikbare e-commerce pakketten. Bij de keuzes die gemaakt moeten worden gaat het niet alleen om de functionaliteiten, maar ook om de ondersteuning, innovatie en flexibiliteit. Dat geldt niet alleen voor het e-commerce platform, maar ook voor je leveranciers en partners waarmee je samenwerkt. Daarnaast nemen we meteen de voorkant onder de loep. Op deze manier brengen we in ons advies de kansen en bedreigingen in kaart op het gebied van conversie en user experience van de webwinkel. Dit leidt tot een advies over wat het beste bij de organisatie past.'

Profiteren van ervaring

Gracious heeft jarenlange ervaring en een groot aantal klanten die de upgrade al gemaakt hebben. 'We werken bijvoorbeeld al langer met Magento 2 en hebben tal van migraties achter de rug,' vertelt Koen Hendriks, 'En we hebben intussen een stack van modules en plug-ins die goed past bij wat e-commerce bedrijven nodig hebben en verwachten. Bijvoorbeeld voor SEO, dat veel complexer is bij headless en PWA omgevingen. En voor wie gaat overstappen naar een ander platform hebben we een praktische migratie-toolkit ontwikkeld die past bij het gewenste tempo van de klant. Met die ervaring geven we bedrijven die zich oriënteren op een ander platform een kickstart.'

Case Bax Music
Bax Music, de grootste leverancier van muziekinstrumenten en -apparatuur in Europa, levert via een aantal fysieke winkels en een webwinkel producten en was toe aan een volgende stap in e-commerce. Gracious verzorgt daarom in co-creatie met het team van Bax Music een volledige re-design van de webwinkel waarbij de gebruikerservaring centraal staat. Bax Music werkt na de vernieuwing op een headless wijze waarbij stapsgewijs wordt toegewerkt naar één centrale API-based back-end en een headless front-end voor de verschillende landen.

Lange termijn strategie

Zakaria Amlal sluit af: 'Wij staan klaar voor alle webwinkels die in deze spagaat zitten, maar het is belangrijk dat zij zelf al een visie en strategie hebben over welke kant ze op willen, voordat ze bij ons komen. Wij zorgen er dan voor dat ze deze strategie niet alleen kunnen uitvoeren, maar ook aanpassen wanneer dat nodig is. Toekomstbestendig bouwen en op een agile wijze, daar gaan wij voor. In de huidige spagaat waarin veel webwinkels zitten begrijpen wij dat er een enorm aantal vragen zijn met betrekking tot de overstap naar een ander platform. Daarom bieden wij juist nu een gratis online consult, waarbij we in een persoonlijk gesprek met een passend advies komen. Dit zorgt ervoor dat de organisatie in kwestie kan gaan groeien.'

Maak een afspraak

Scan de QR-code en schrijf je in voor een exclusief gratis online consult van gracious.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met gracious.