Twinkle | Digital Commerce

Ikea spant e-commercekroon

2020-06-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

De Zweedse meubelgigant Ikea is door Digital Silk verkozen tot de meest succesvolle e-commerce retailer tijdens de coronavirus lockdown.

In het rapport van digitaal adviesbureau Digital Silk worden bedrijven getoetst op factoren als digitale verkoop, verkeer en klantenbinding om te bepalen welke elf bedrijven het beste hebben gepresteerd sinds niet-essentiële retailers in verschillende landen gedwongen werden hun fysieke activiteiten stop te zetten.

Aanpassingsvermogen

Digital Silk prijst Ikea voor zijn aanpassingsvermogen én de verhoging van de online sales. In sommige markten lukte de meubelketen het om de online verkoop te vertienvoudigen. Ook andere initiatieven, zoals de geavanceerde virtuele showrooms met mobile deep learning, zorgden ervoor dat Ikea het goed deed in deze moeilijke omstandigheden.

Uitdagingen

‘Aangezien consumenten meer online willen winkelen vanwege social distancing en zelfisolatie, zijn er meer bezoekers en verkopen voor de best presterende e-commercesites’, aldus het rapport, dat in handen is van Charged Retail. ‘Deze goed presterende bedrijven hebben zich door de uitdagingen van de coronacrisis gemanoeuvreerd om hun inkomsten uit e-commerce te vergroten. Deze bedrijven laten enkele goede stappen zien die als voorbeeld kunnen dienen voor andere bedrijven die geconfronteerd worden met de impact van het coronavirus op e-commerce en die nieuwe uitdagingen aangaan of die willen uitbreiden.’

Ikea versloeg bij de verkiezing andere retailreuzen als Vitaminstore, Lululemon en Steam. Afhaalpizzaketen Papa Johns kreeg de tweede plek in de ranking door de contactloze levering en de ‘Papa Track’-functie waarbij klanten hun bestellingen nauwkeurig kunnen volgen. Nike, dat onder meer gratis fitnesslessen aanbood tijdens de lockdown, werd derde in de lijst.

Lees ook: Ikea voert e-tail elite EU aan