Twinkle | Digital Commerce

Burberry opent eerste Social Retail store

2020-08-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:05

Luxe modelabel Burberry heeft een nieuwe winkel geopend in Shenzhen, China, waarbij het een nieuw ‘social retail’ concept introduceert.

Voor het nieuwe concept sloeg Burberry de handen ineen met Tencent, het bedrijf dat onder andere eigenaar is van de Chinese berichtenapp WeChat en de populaire videogame Fortnite. In de winkel worden social en fysiek aan elkaar gekoppeld met een digitale winkelervaring, zo is te lezen in een persbericht.

Klanten kunnen via WeChat afspraken plannen, pashokjes reserveren en een plaats boeken in het café. Daarnaast kunnen consumenten gebruik maken van een spaarprogramma waarbij er beloningen vrijgespeeld kunnen worden door content te delen. De winkel zet in op een gepersonaliseerde en interactieve winkelervaring. Elke klant krijgt een avatar die evolueert terwijl je het platform gebruikt. Door actief deel te nemen op het platform kunnen er nieuwe karakters en outfits vrijgespeeld worden. Alle producten in de winkel zijn daarnaast gelabeld met QR-codes die na het scannen extra inhoud onthullen.

Marco Gobbetti, ceo van Burberry laat weten waarom de eerste social store in China geopend werd. ‘Als het gaat om innoveren op het gebied van social en retail is China de voor de hand liggende keuze. Daar wonen de meest digital savvy luxeklanten.’ In Shenzhen, een stad van 12 miljoen inwoners, ligt de gemiddelde leeftijd onder de dertig.