Twinkle | Digital Commerce

Awear: ‘Liever 1 aan dan 3 in de kast’

2020-09-22
1000562
  • [interview]
  • 1:35

De missie van Awear is om mensen bewust fashion te laten kopen. Eigenaar Angela Bolt: ‘We verkopen liever één kledingstuk dat mensen vaak dragen, dan drie items die in de kast blijven hangen.’

De nieuwe webshop, live sinds eind april, biedt duurzame dameskleding, sieraden en tassen en geeft daarnaast tips over hoe je duurzamer kunt shoppen. De eigenaar stelt hoge eisen aan de producten: ‘De kleding moet onder meer comfortabel zijn, er leuk uitzien, van goede kwaliteit zijn en bij verschillende gelegenheden – dus vaak – gedragen kunnen worden. We richten ons op persoonlijk contact en geven online zoveel mogelijk info over het kledingstuk. Dat werkt, want we krijgen relatief weinig retouren’, vertelt Angela Bolt. Er is ook een showroom in Utrecht waar mensen kunnen komen passen.

Bolt wordt gedreven door idealisme: ‘Ik werk al twaalf jaar in duurzaamheid en ontdekte hoe uitbuitend en vervuilend de mode-industrie is. En ik zag om me heen dat veel mensen op allerlei gebieden duurzaam leefden, maar amper bewust kleding kochten. Dat bracht me op Awear.’ Ter onderscheid van concullega’s is gekozen voor een eigen stijl en doelgroep en biedt Awear minder bekende merken zoals Stoffbruch, Lovjoi, Lefrik, Protsaah en Ting goods. In het kader van duurzaamheid is er geen sale: ‘We willen mensen stimuleren om minder en bewuster te kopen.’

Bestellingen worden ingepakt in verzendzakken van gerecycled papier en zo mogelijk bezorgd via Fietskoeriers.nl, en anders via PostNL. Retourformulieren en facturen worden, geprint op papier van agrarisch restmateriaal, meegestuurd ‘om klantvriendelijk te zijn’. De webshop werd in eerste instantie via via gepromoot, en daarna is er veel tijd gestoken in SEO. ‘Verder hebben we ons aangesloten bij Project Cece en bij Shop Like You Give a Damn.’ Na de zomer gaat Bolt zich marketingwise richten op social media.

Weet of ken jij een kandidaat voor deze rubriek? Mail ’m dan naar redactie@twinklemagazine.nl.