Twinkle | Digital Commerce

Explosieve e-commercegroei bij Inditex

2020-09-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:37

Inditex, het moederbedrijf van onder andere Zara, Bershka en Pull & Bear heeft ondanks de grote impact van de coronapandemie toch een winstgevend tweede kwartaal kunnen neerzetten. Vooral online groeide exponentieel in het eerste halfjaar.

Hoewel de cijfers in het eerste kwartaal nog rood kleurde (een verlies van 409 miljoen euro) als gevolg van de coronacrisis, is dat in het tweede kwartaal bijgetrokken met een nettowinst van 214 miljoen euro. De omzet herstelde zich van -44 procent in het eerste kwartaal tot -31 procent in het tweede kwartaal, ondanks dat 87 procent van de winkels van de groep in mei nog gesloten was.  Inmiddels is 98 procent van de winkels weer open.

Een miljoen bestellingen

Vooral online zette de groep een sterk resultaat neer met een omzetstijging van 74 procent in het eerste halfjaar. Voor het eerst verwerkte de groep een miljoen bestellingen binnen één dag. In de eerste zeven maanden van dit jaar (februari tot augustus) ontvingen de merken van Inditex bijna 3 miljard bezoekers en de social media bereikten een record van 190 miljoen volgers.

Investeren in e-commerce

Om aan de groeiende vraag te voldoen, investeert de modegroep blijvend in e-commerce. Zo is er voor Zara een nieuw project uitgerold in Spanje waarbij klanten virtueel kunnen shoppen in hun winkel naar keuze. Via de app van Zara kunnen klanten collecties bekijken die in die specifieke winkel te koop zijn, online bestellen en ophalen binnen dertig minuten. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een RFID systeem waarmee de voorraad wordt bijgehouden en klanten sneller producten terug kunnen vinden. Daarnaast is het ook mogelijk om een paskamer te reserveren.

Cruciaal belang

In een persbericht benadrukt ceo Pablo Isla dat ‘het herstel en de sterke prestaties te danken zijn aan het harde werk, de betrokkenheid en de creativiteit van iedereen bij Inditex. Ik ben vooral bij met onze online verkoopgroei, wat het cruciale belang aantoont van onze strategie om winkel en online te integreren.’