Twinkle | Digital Commerce

Groei van bedrijven stagneert nog te vaak door het niet vinden van de juiste expertise

2021-02-19
1000562
  • [branded content]
  • 4:01

Zoals in iedere sector laat ook in digital commerce de actualiteit rond covid zijn sporen na. Zo moet je als ondernemer wendbaar zijn, waar mogelijk vooruit kijken en soms eerder gemaakte keuzes heroverwegen. Hoe zorg je er dan voor dat je bedrijf, je webshop of je platform toch door blijft groeien ondanks de onzekerheden?

Wat is jouw grootste uitdaging?

Inmiddels zijn we, sinds de start van de pandemie, bijna een jaar verder. Je hebt de afgelopen maanden ongetwijfeld voor veel uitdagingen gestaan en er zijn tegelijkertijd vast ook veel nieuwe deuren geopend voor 2021.

Waar ligt jouw belangrijkste uitdaging in 2021? Ligt dat op het vlak van groei in je bestaande markt, marktverbreding of eenvoudigweg een nieuwe businessstrategie? Dan heb je ongetwijfeld plannen gemaakt hoe je dit wilt gaan bereiken. En nu is mijn aanname, dat je daar vast ook een of meerdere specialisten voor nodig hebt.

Wanneer je een specialist nodig hebt, fulltime of flex, kan je normaliter terecht in je eigen netwerk op LinkedIn (post en pray), via een vacaturebank of een recruiter. Maar wanneer je op zoek bent naar een nieuwe werknemer/collega in schaarse functies zoals een Laravel developer, Shopify specialist of een ervaren loyalty marketeer, is het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend dat je snel de juiste kandidaat vindt.

En je bent nog veel verder van huis, wanneer hierdoor je project stilvalt, je wervingstraject maanden in beslag neemt en uiteindelijk de groei stagneert.

Schaarste op de arbeidsmarkt

Ook in 2021 zijn echt goede mensen, of in andere woorden ‘talent’, schaars. En zeker wanneer bedrijven ook nog eens op zoek zijn naar hetzelfde talent, in o.a. marketing, IT en web & app development. Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om in zee te gaan met (vaak dure) bureaus, tussenpersonen of recruiters. Maar of je dan de beste mensen krijgt en deze personen snel vindt, is nog maar de vraag.

Toch hoef je niet te wanhopen. Er zijn namelijk meer vijvers om in te vissen en de data laat ook nog eens zien dat de kans groter is dat jij in de freelance vijver snel een specialist vindt.

De arbeidsmarkt is de interactie tussen vraag en aanbod van arbeidskrachten, waarbij te vaak nog alleen wordt gekeken naar de vaste markt. Terwijl juist freelancers, zoals je vast weet, een steeds grotere belangrijkere rol gaan spelen. Door de instroom van meer interim/freelance en flexibele functies, is in bepaalde sectoren de verhouding tussen vaste dienstverbanden in relatie tot flexibele dienstverbanden het afgelopen jaar verschoven.

Wanneer je naar het gehele aanbod van arbeidskrachten kijkt, dan kun je er simpelweg niet omheen om bij werving van nieuw personeel ook de flexibele arbeidsmarkt hierin mee te nemen.

Binnen de sectoren marketing, development en design zien we het grootste verschil. Juist in deze vakgebieden is de schaarste groot op de vaste arbeidsmarkt en minder op de freelance markt. Een goede reden om dit mee te nemen in je zoektocht wanneer jij een specialist zoekt.

De voorspellingen voor 2021 zijn dat de schaarste, behalve in IT waar de schaarste extreem blijft, ietwat afneemt. Dit lijkt wellicht iets ademruimte te geven, maar de verschillen zijn minimaal. Dit verschilt overigens ook nog eens flink per functie. Web- en app developers, marketing en e-commerce specialisten blijven bijvoorbeeld zeer gewild.

Daarbij speelt ook nog een volgende ontwikkeling. Wanneer er schaarste is in een beroepsgroep, dan zie je dat specialisten vaker als freelancer aan de slag gaan. Een beweging die we met name in marketing en communicatie de afgelopen jaren hebben waargenomen. Het vinden van vast talent in vakgebieden waar grote schaarste heerst, wordt er dus niet makkelijker op.

Ook bij Jellow spelen wij in op deze ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. We werken bijvoorbeeld in het marketingteam met een kern van vaste medewerkers met daaromheen een flexibel netwerk van freelance specialisten, die eenvoudig op te schalen zijn. Practice what you preach in dit geval.

Zo vind je de juiste specialist

Het eerste waarmee je eigenlijk moet starten is om je projecten duidelijk in kaart te brengen. Wie en wat heb je daarvoor nodig? En is het realistisch om deze specialismen te vinden binnen het tijdsbestek wat jij hebt?

Zorg dat je realistisch bent over de vereiste competenties, dus zoek geen schaap met vijf poten want die ga je sowieso niet vinden. Daarnaast is het gewoonweg slim om je blik te verruimen naar vast en flex. Misschien is het mogelijk om de baan die jij voor ogen hebt op te knippen? In andere woorden: kan je het in projecten of opdrachten breken, zodat je daar een externe specialist op kunt inzetten?

Wanneer tijd de belangrijkste factor is in het wervingstraject dan kun je zelfs overwegen om via een interim of freelance arbeidskracht van start te gaan met je project. En hoe handig is het dan als je een plek hebt waar je die specialist in 24 uur kan vinden?

Zo blijft de focus waar die hoort: op de groei van je bedrijf, de ontwikkeling van die nieuwe businessstrategie of de optimalisatie van jouw conversiefunnel.

Meer weten? Download hier de paper.