Twinkle | Digital Commerce

Mini programs: een nieuw e-commerce kanaal

2021-02-08
1000562
  • [opinie]
  • 2:26

Stel je voor dat je al je online aankopen vanuit WhatsApp zou kunnen doen. Dat je niet meer naar mobiele websites zou hoeven en geen afzonderlijke apps van merken en online winkels meer op je smartphone hoeft te installeren. In plaats daarvan start je gewoon een appje van een merk of winkel op in WhatsApp en doe je daarin je aankopen. Je hoeft ook niet steeds een nieuw account aan te maken, want je hebt je bankrekening en afleveradres al een keer geregistreerd in de chatapp.

Het klinkt misschien als toekomstmuziek, maar in China kan dit al enkele jaren met mini programs, een technologie die het mogelijk maakt binnen de populaire chat app WeChat miljoenen kleine apps met diverse mogelijkheden te starten. Deze in 2017 geïntroduceerde innovatie is inmiddels een standaard geworden in China; naast WeChat vind je ze inmiddels ook in apps van Alibaba, Baidu, Bytedance en JD.com. E-commerce is een van de meest succesvolle toepassingen van mini programs gebleken. Winkels en merken kunnen met een mini program in WeChat een volledig online winkeltje opzetten. In eerste instantie waren deze vooral een goede oplossing voor influencers die vanuit hun posts op WeChat konden linken naar hun eigen shop en daarmee wat konden verdienen aan hun volgers.

Lage kosten

Voor merken werd het de laatste jaren steeds moeilijker om winst te maken op gangbare platforms als JD.com en Alibaba’s Tmall. Mini program shops bleken voor hen een interessant alternatief. Ze zijn goedkoop om op te zetten, vereisen geen hoge commissies en kunnen volledig ontworpen worden volgens de eigen branding. Ook de platforms, die door toenemende concurrentie geconfronteerd worden met stijgende acquisitiekosten, ontdekten mini programs. Doordat WeChat-gebruikers mini programs via chats met elkaar kunnen delen, zijn de kosten voor nieuwe gebruikers relatief laag – als je dat delen weet te stimuleren. Zo slaagde group buying-platform Pinduoduo erin de functionaliteit van WeChat zo te gebruiken dat het in een paar jaar uitgroeide tot het een-na-grootste e-commerce platform in China qua aantal gebruikers. Midden 2018 had 95 procent van de online winkels inmiddels een mini program shop en zorgden deze volgens Quest Mobile voor 20 tot 30 procent van hun totale bezoek.

8 procent veroverd

Mini programs zijn inmiddels een belangrijk kanaal geworden voor e-commerce. In 2019 werd 800 miljard renminbi aan producten en diensten verkocht via mini programs en ze hebben daarmee zo’n 8 procent van de e-commercemarkt veroverd.
Gaan we dit hier ook zien? Westerse partijen kijken al lange tijd met bewondering naar WeChat en kwamen recent met initiatieven als Facebook Shops, Apple App Clips en Snap Mini’s, die allemaal overeenkomsten met mini programs vertonen. Of ze net zo succesvol zullen worden zal mede afhangen van de mate waarin ze naadloos geïntegreerd worden met e-commerce.