Twinkle | Digital Commerce

Make Earth Great Again!

2021-04-06
1000562
  • [opinie]
  • 2:26

Omdat ze zich zorgen maken over de impact van e-commerce op het milieu zijn Nederlandse consumenten steeds meer bereid duurzame merken te omarmen. Zolang het maar geen invloed heeft op de prijs – slechts 41 procent is bereid meer te betalen voor een duurzamer product. Hoe om te gaan met deze schijnbare paradox? Hoe zet je stappen naar een M.E.G.A.-webshop? Dit is deel 1 in een drieluik over groene inspiratie: vervaardigen.

Prijs is een gevoelig puntje in de wereld van e-commerce. De sector wordt regelmatig verweten consumptiegedrag te bevorderen, in een versnelde race to the bottom. Het was immers nog nooit zo makkelijk voor consumenten om de laagste productprijzen te vinden. En om die lage prijs te kunnen bieden zijn producenten aan het optimaliseren geslagen, vaak ten koste van natuurlijke ecosystemen, of de werkomstandigheden in lagelonenlanden. Een balans vinden tussen het creëren van duurzame producten, streven naar een betere wereld en tegelijkertijd zelf financieel gezond blijven is een uitdaging voor e-commerce organisaties. Maar het kan: door betere ingrediënten te gebruiken en/of door dichter bij de consument te blijven.

Duurzame materialen

De e-commercepartijen uit de fast fashion categorie wordt een grote mate van greenwashing verweten, waarbij duurzaamheid wordt ingezet als misleidende marketingtruc. Als deze sector echt zijn voetafdruk wil verkleinen, zullen zeker de giganten vrijwel hun volledige businessmodel moeten herzien. Daar zijn ze mee bezig, maar het kost wat tijd want ze moeten van ver komen: H&M Group heeft zichzelf bijvoorbeeld tot 2040 gegeven om klimaatpositief te worden. En Esprit heeft zich uiterlijk komende zomer tot doel gesteld om 30 procent meer ‘duurzaam polyester’ te gaan gebruiken. De teller staat nu op 6 procent …
Een webshop die qua materiaalkeuze het goede voorbeeld geeft is badmodelabel Augustine Amsterdam. Diens zwemkleding wordt volledig gemaakt van nylon visnetten. Transparantie tijdens het hele productieproces is ouderwets onderdeel van de filosofie van het merk, in plaats van een ambitie, streven of doelstelling.

Lokale productie

Een spijkerbroek die 24.000 kilometer aflegt voordat hij bij de klant in de kast ligt? Dat kan duurzamer. Met een lokale productielijn valt veel te winnen. En dat hoeft niet per definitie van invloed te zijn op de prijs. Zo haalt Goat Organic Apparel onder het motto ‘duurzaamheid is niet duurzaam als het niet toegankelijk is’ zijn volledige kledingproductie terug naar Nederland, waar het nu wordt gemaakt door getalenteerde vluchtelingen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Zo houden ze de CO2-voetafdruk laag en de controle over de productieomstandigheden hoog.

Een stap in de goede richting

Wanneer je als e-commerce aanbieder duurzamere materialen weet te gebruiken in de volledige keten, en lokaal produceert, heb je al een grote stap in duurzame richting gezet. Daarnaast brengt het je – zeker in online fashion – ook snel een schat aan onderscheidend vermogen, een positieve maatschappelijke impact én een goede reputatie onder een groeiende groep consumenten.