Twinkle | Digital Commerce

Make Earth Great Again!

2021-05-21
1000562
  • [opinie]
  • 2:25

In dit tweede deel van een drieluik over groener webshoppen gaat het over manieren waarop je tijdens het verkoopproces als webwinkelier al stappen kunt zetten om je impact te minimaliseren, terwijl je tegelijkertijd kosten bespaart. Het zijn stappen onderweg naar een M.E.G.A.-webshop.

Realiseer je je dat het in de lucht houden van internet best veel stroom kost? En wist je dat maar zo’n 11 procent van de bijna twee miljard websites actief is? Of dat een gemiddelde pageview zo’n 1,7 gram CO2 uitstoot oplevert? Ter vergelijk: een beetje website - met 100.000 views per jaar - is daarmee in uitstoot grofweg vergelijkbaar met 25 kilometer rijden met een benzineauto. De doorsnee shophouder heeft dus al flink wat impact, nog voordat er een euro is verdiend. Dat kan beter, zo dacht ook retailer Organic Basics. Zij ontwikkelden een low impact-variant van hun webshop (lowimpact.organicbasics.com) om zo hun voetafdruk te verkleinen, kosten te besparen en zich ook nog eens op een positieve manier in de kijker te spelen.

Retourneren? Liever niet

Een andere manier om dat voor elkaar te krijgen is door je klanten zo min mogelijk te laten retourneren. Nederlanders zijn Europees kampioen pakketjes terugsturen. Alles bij elkaar kost een retour gemiddeld tussen de 10 en 13 euro. Niet alleen de webwinkelier betaalt hiervoor, ook het milieu heeft liever dat je direct de goede maat kiest. Het bezorgbusje moet namelijk een extra rit maken, en de hoeveelheid afval van onverkoopbare retourproducten en extra verpakkingsmateriaal voor artikelen die wel opnieuw verkocht kunnen worden loopt hoog op.

Virtueel passen

Er zijn grofweg twee methodes waarop webwinkels proberen retouren te minimaliseren. Webshop Asos redeneert hierbij vanuit het belang van de gebruiker en experimenteert sinds begin 2020 met een AR-tool waarmee shoppers hun kleding virtueel kunnen passen. Met de See My Fit-functie kan de shopper zijn kledingstuk op zijn eigen lichaamsbouw bewonderen. Zo probeert de retailer shoppers van zoveel mogelijk informatie te voorzien zodat ze meteen de juiste keuze kunnen maken.

Recommerce

Zalando beredeneert het terugdringen van het aantal retouren meer vanuit zijn eigen belang, en benadert dit via de klassieke symptoombestrijdings-methodiek. De winkel hangt een gigantisch do not remove this-label aan feestkleding, waarmee men wil voorkomen dat kleding gedragen en vervolgens teruggestuurd wordt. Daarnaast heeft het platform tegenwoordig ook een recommerce afdeling. En hoewel het op zichzelf een geweldig initiatief is, doen ze daarmee het bereikte do not remove this-label effect eigenlijk weer teniet. Klanten kunnen er namelijk gedragen kleding (waar het label dus vanaf is gehaald) terugverkopen aan Zalando. De kleding moet hiervoor worden opgestuurd waarna het na een kwaliteitscheck weer te koop wordt aangeboden op de speciale pre-owned afdeling. De gebruiker kan in ruil hiervoor een donatie doen aan een goed doel of krijgt een Zalando-cadeaubon.

Moraal van het verhaal

In het verkoopproces zijn er legio mogelijkheden om je impact te verkleinen zonder dat dit gevolgen heeft voor de klantervaring. Begin met kleine stappen en voor je het weet is duurzaamheid een onderscheidende factor van jouw bedrijf.