Twinkle | Digital Commerce

Gaat de pakketkluis nu ook ons land veroveren?

2021-06-21
1000562
  • 2:41

Pakketkluizen worden in Nederland nog niet bijzonder veel gebruikt, mede omdat er nog niet heel veel bestaan. Toch zijn er de laatste tijd veel ontwikkelingen in het aantal kluiswanden. Gaat de pakketkluis ook in ons land doorbreken?

In Nederland is deze manier van verzenden nog niet erg populair, wat naar mijn mening deels komt doordat er op moment van schrijven nog niet veel pakketkluizen zijn. Wel zijn er veel pakketpunten, maar daarbij ben je afhankelijk van openingstijden en sta je soms lang in een winkel te wachten. Een kluis, dichtbij huis, is voor veel consumenten een veel prettiger alternatief.

Ontwikkelingen in het buitenland

In het buitenland is de pakketkluis meer in gebruik dan in ons land. Ook zijn daar de laatste tijd veel nieuwe ontwikkelingen. Het bedrijf PostNord investeerde deze maand flink in pakketkluizen in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland. In deze landen wil het bedrijf voor eind 2022 12.500 pakketkluizen bouwen. In 2023 zal het netwerk nog verder uitgebouwd worden.

Ook in Scandinavië groeit de ecommerce hard en bestellen steeds meer consumenten online. Hierom wil het bedrijf het voor klanten makkelijker maken om 24/7 een pakket op te halen bij een pakketkluis in de buurt. De uitbreiding van het aantal pakketkluizen moet hier dus aan bijdragen.

Ontwikkelingen binnen Nederland

Ook in Nederland gaan we de komende tijd steeds meer pakketkluizen zien. Op Twinkle Magazine gaf ik eerder al aan dat de groeifinanciering voor De Buren, dat hiermee minimaal drieduizend nieuwe pakketwanden wil creëren, een belangrijke ontwikkeling is.

De Buren staat hierin niet alleen. De Zweedse pakketbezorger Budbee opende in april pakketkluizen op honderd locaties in Nederland. Klanten kunnen in kluizen in supermarkten en winkeltjes hun pakketten ophalen en retourneren. In één pakketkluis is plek voor zestig pakketten. Hiermee wil het bedrijf in Nederland problemen als verkeerscongestie aanpakken.

Daarnaast is Red Je Pakketje recent overgenomen door de Zweedse pakketbezorger Instabox. Red Je Pakketje is al naar eigen zeggen koploper in ons land met leveringen op dezelfde dag, maar Instabox richt zich in Scandinavië vooral op pakketkluiswanden. Dat wil het in ons land ook gaan doen. Het uiteindelijke doel is om in ons land een netwerk van twee- à drieduizend locaties te hebben met pakketkluiswanden.

De snelgroeiende startup Izipack haalde in mei een forse investering binnen. Met het systeem van dit bedrijf worden pakketjes van verschillende vervoerders één keer per dag op het door de consument gewenste tijdstip tegelijk bezorgd. De startup wil af van de meerdere pakketdiensten die op verschillende momenten op de dag bij de consument aan de deur staan. Het heeft nu een paar honderd pakketkluizen en ruim 1500 afhaalpunten.

Pakketkluizen komen in de stroomversnelling

Ze worden in ons land momenteel nog maar mondjesmaat gebruikt, maar dat is ook een kip-en-ei-verhaal. Daarvoor moet er eerst een pakketkluis in de buurt van consumenten aanwezig zijn. Die horde lijkt nu te worden genomen. Er wordt momenteel volop geïnvesteerd en we gaan op korte termijn veel meer pakketkluiswanden zien in ons eigen land.

Meer pakketkluizen kan het logistieke proces verduurzamen. Daarbij ontstaan niet alleen voordelen voor de consument, maar ook voor vervoerders: als er voldoende pakketten naar kluizen gaan legt een bezorger minder kilometers af, kan die sneller leveren en meer pakketten meenemen. Daarvoor moet het huidige volume dat naar kluizen gaat op zijn minst verdrievoudigen. Maar met de huidige investeringen, zie ik dat eigenlijk wel in enkele jaren gebeuren.