Twinkle | Digital Commerce

Ranking Masters: Zoekmachine Optimalisatie (SEO) Complex en Kansrijk

2021-10-25
1000562
  • [branded content]
  • 6:41

Marketingmanagers en marketingbedrijven hoor je steeds vaker over het onmogelijke dilemma van SEO in 2022. SEO is in 2021 krachtiger en daarmee interessanter dan ooit gebleken. Met een groeifactor van 1,5 tot uitschieters van 5, zoeken steeds meer mensen online naar producten en diensten.

Aan de andere kant is de concurrentie binnen bepaalde niches zo sterk dat het steeds uitdagender wordt om bovenaan in de organische zoekresultaten van de Google zoekmachine terecht te komen.

In dit artikel gaan we in gesprek met Sjors Goemans die met zijn label Ranking Masters een breed scala aan klanten bovenaan in Google weet te positioneren. Met een bak aan ervaring en een klein leger aan SEO specialisten weet Ranking Masters op een duurzame wijze de verwachtingen waar te maken. Wat is het geheim van Ranking Masters en waar gaat het SEO werkveld volgens Sjors anno 2022 naar toe?

Verwachte groei SEO 2022

De groei in SEO voor 2022 bestaat uit een aantal concrete factoren. Aan de ene kant is de gebruiksintensiviteit van de zoekmachine over de breedte significant gestegen sinds de inval van COVID. Er zoeken dus meer mensen via de Google zoekmachine naar producten, diensten en informatie. Aan de andere kant is de relevantie van de zoekopdrachten, in vaktermen de zoekintentie, aangescherpt door de veelvuldige toepassing van de zoekmachine. Hierdoor is het makkelijker om aansluiting te vinden op de zoekopdracht. Bedrijven kunnen beter aansluiting vinden op de zoekopdracht van de klant.

Omdat SEO steeds meer draait om het verwerken en interpreteren van data, is het hebben van de juiste tooling noodzakelijk om hierop in te spelen.

Sjors Goemans, Ranking Masters:
“Ranking Masters heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in kennis, zelf ontwikkelde inhouse tooling en inmiddels het grootste linkbuilding (ruil)netwerk van de Benelux. Hierdoor komt er meer data vrij en zijn er meer middelen beschikbaar om een effectieve strategie te ontwikkelen en is het Ranking Masters gelukt om zowel in Nederland als in het buitenland uiterst effectieve SEO campagnes neer te zetten. Deze investeringen bieden ons, maar nog belangrijker onze klanten, een enorm concurrentievoordeel.

Eigenlijk hebben wij in vrijwel iedere industrie of niche een bewezen track-record. Je kunt ons SEO geeks noemen, maar ik denk dat SEO masters ons beter past, wij willen namelijk maar één ding en dat is winnen!”

Als de interesse in Google toeneemt, is de concurrentie dan automatisch ook toegenomen?

Concurrentie in SEO is het afgelopen decennium zonder meer significant toegenomen. Er kan immers maar één bedrijf bovenaan staan, en die positie is in bepaalde niches ‘goud’ waard. Met de opkomst van internetgiganten zoals Amazon, Bol en Zalando en een breed scala aan vergelijkingswebsites, zou je kunnen zeggen dat dit SEO in 2021 een stuk uitdagender heeft gemaakt.

Sjors Goemans, Ranking Masters:

“Het klopt dat als we puur naar het marketingbudget kijken nagenoeg geen MKB bedrijf tegen deze internetgiganten op kan. Het toffe is echter dat wij geregeld in staat zijn om middels onze kennis en een opgebouwd netwerk, in combinatie met een doordachte SEO strategie de internetgiganten voorbij te streven in de Google resultaten.

Het geheim zit hem in ‘specialisme’. Een MKB platform richt zich veelal op een specifiek product, dienst of niche. De eerder genoemde internetgiganten zijn generalisten. Het algoritme van Google is ingericht op ‘relevantie’. Als specialistisch MKB bedrijf heb je dus, weliswaar met de juiste nuances, een streepje voor. Als zoekmachine marketing specialist binnen het SEO werkveld weten wij van de hoed en de rand. Door onze specialisatie in SEO hebben wij de vakkennis in huis om vrijwel iedere speler naar een hoger plan in de zoekmachine te tillen.”

ROI van SEO in 2022

Er zijn steeds meer vormen van marketing aan het palet toegevoegd, echter heeft SEO volgens veel marketing specialisten de hoogste ROI. Omdat SEO een duurzame vorm van marketing is, betaalt de investering zich over een lange termijn terug. Het is daarbij wel belangrijk dat je de inspanningen op SEO vlak op een slimme manier spreidt. Daarvoor geldt overigens wel dat stilstand, in de meeste niches, achteruitgang is.

Wanneer je niets doet dan bestaat het risico dat partijen die ‘gas geven’ je langzaam maar zeker voorbijstreven. Dus hoewel SEO een hoge ROI heeft, zal er in de meeste gevallen een continue onderhoudsgerelateerde investering benodigd zijn om die ROI van SEO veilig te stellen.

“Wij werken als Ranking Masters samen met ondernemers, inhouse marketingmedewerkers van bedrijven en met SEO specialisten van een breed scala aan (online) marketingbureaus. Wij pakken dan vaak een specifiek SEO onderdeel op binnen de marketingstrategie die zij voor hun klanten uitvoeren.

Door de complexiteit van SEO anno 2022 en de bredere kennis die vereist is, zien we dat voor veel marketingbureaus een samenwerking met ons als dedicated SEO bureau een noodzakelijke oplossing is. Dit maakt de initiële investering lager en het onderhouden van de behaalde posities veelal gemakkelijker.” aldus Goemans.

De complexiteit van SEO

Google lanceert traditioneel bijna ieder kwartaal een Core update en pakt steeds meer factoren aan die bepalend zijn voor de gebruikerservaring van websites. Dit is bepalend voor de score die een website krijgt van de zoekmachine, en indirect van invloed op de rankings in de SERP. Om niet voor verrassingen te staan, moet je als bedrijf op de hoogte blijven van deze ontwikkelingen en er daadkrachtig op in kunnen spelen. Deze zomer, niet voor niets de ‘Summer of Updates’, stond bijvoorbeeld in het teken van de Core Web Vitals. Tussendoor loodste Google nog een aantal LinkSpam Updates door het algoritme.

De belangrijkste wijziging relateerde aan de Core update die tweeledig in juni en juli zijn doorgevoerd. De verschuiving van het beoordelen van de algehele performance van een site naar individuele page performance. Om de website owners inzage te geven in de stand van zaken, heeft Google het Paginafunctionaliteit rapport toegevoegd aan Google Search Console. We hebben het afgelopen jaar gemerkt dat verschillende Content Management Systems vooralsnog de nodige beperkingen hebben om in te spelen op deze cruciale update. Goemans: “Zo hebben we dit waargenomen bij Squarespace, Phoenix van IMU en diverse custom templates die in Lightspeed en Magento zijn gebouwd.”

Een andere essentiële ontwikkeling is de intreding van Google Analytics 4. Waar het bounce percentage en de dwelltime tot op heden de toon zetten, gaat Google de slag naar ‘interacties’ maken. Een vrije KPI die een indruk geeft van het gebruik de toepassing van de bezoeker van de op desbetreffende pagina. Ranking Masters verwacht dat medio 2022 Google Analytics 4 tot de gevestigde orde behoort, en bereidt haar klanten hier dit najaar op voor.

SEO is daarmee complexer geworden en verschuift van technische SEO naar content SEO naar review SEO. UX, CRO en webdevelopment zijn cruciale cornerstones voor een SEO specialist geworden. De taken en benodigde kennis dienen dus verbreed te worden om effectieve resultaten te behalen én te behouden.

“Van corporate marketeers horen wij ook steeds vaker dat zij een bredere opdracht en uitdaging ontvangen van de werkgever. Dedicated SEO werkzaamheden uitvoeren is nodig om resultaten te behalen, maar al lang niet meer voldoende om het overzicht van een SEO strategie te bewaken. Ranking Masters heeft op dit punt een leading rol in de markt aangenomen. Wellicht logisch wanneer je bedenkt dat er bij Ranking Masters op maandagochtend bij de koffiemachine gefilosofeerd wordt over de aanstaande SEO updates en bijbehorende impact.”

Hoe ziet Ranking Masters de toekomst voor zich?

Het jaar 2022 staat alweer bijna voor de deur en zoals we nu besproken hebben, zal SEO het komende jaar een nog belangrijker onderdeel vormen binnen de marketingstrategie van de meeste bedrijven en organisaties. Ranking Masters speelt hier op een interessante manier op in. Het bedrijf Juulr, waar Ranking Masters onder valt, is onderverdeeld in drie verschillende labels die uitstekend op elkaar aansluiten:

Rankingmasters.nl is hét station voor SEO. Binnen dit label houdt het team zich bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van een SEO strategie voor een breed scala aan merken en online ondernemingen.

Juulr.com is ingericht op Influencer Marketing en biedt een breed, kwalitatief netwerk van meer dan 2.000 Nederlandse blog en media websites. Dit netwerk dient als ondersteuning van de niche linkbuilding activiteiten die Ranking Masters uitvoert voor haar klanten.

Marketing-bureau-assistent.nl bedient ruim 100+ allround marketingbureaus in de Benelux, variërend van flexibele bureaus tot de usual suspects uit de Emerce100. Deze white label constructie stelt marketingbureaus in staat om verschillende elementen uit het SEO werkveld via het label MBA te outsourcen.

Sjors Goemans, Ranking Masters:
“Zoals je merkt, ademen wij SEO. Nog niet overtuigd? Google maar eens SEO,” zegt Goemans met een knipoog. ”Wil je sparren over SEO of heb je een specifieke uitdaging voor ons? Wij nodigen je van harte uit voor een (virtuele) kop koffie of een sparringsessie.”

Je kunt Sjors Goemans en zijn team bereiken via onderstaande gegevens.
Rankingmasters.nl - 023 2078030
Juulr.com - 023 2078021
Marketing-bureau-assistent.nl - 023 2078022