Twinkle | Digital Commerce

Vereenvoudig je check-out

2021-11-25
1000562
  • 2:24

De check-out in de webwinkel is de plek waar de koopintentie wordt omgezet in een bestelling. Bezoekers die daadwerkelijk willen kopen maar dat toch niet doen, kunnen om meerdere redenen afhaken. Baymard Institute voerde hier in 2021 nieuw onderzoek naar uit en leerde dat de topredenen bestaan uit te hoge extra kosten, het moeten aanmaken van een account of een te lange levertijd. Op plek 4, door 18 procent van de respondenten aangegeven, staat een te lang/te complex check-outproces.

Het check-outproces kan als complex worden waargenomen. Een manier om deze waarneming te beïnvloeden is een enkele check-outpagina, zodat de gebruiker de hele check-out direct kan scannen. Binnen deze pagina wil je het aantal velden minimaliseren om de waargenomen complexiteit te verkleinen.

1: Geen aparte velden voor naam

Uit usability en screen recordings blijkt dat veel gebruikers hun gehele naam al invullen in het veld ‘Voornaam’. De bezoeker ziet zijn naam als één entiteit en het invullen van ‘Voornaam’, ‘Tussenvoegsels’ en ‘Achternaam’ voelt onlogisch. Vraag gewoon om ‘Jouw naam’ en voor je database weet je dat het eerste ingevoerde woord de voornaam is (of gebruik de gehele naam in je e-mailaanhef).

2: Verberg velden die niet voor iedereen nodig zijn

Heeft jouw formulier ook een veld voor ‘2de adresregel’ of ‘couponcode’? Dit zijn velden die niet elke gebruiker nodig heeft. Verberg deze velden met een klein linkje, zodat de gebruiker ze indien nodig kan openklappen. Bij het scannen van het formulier komt dit minder complex over, want er zijn minder velden zichtbaar.

3: Gebruik adresherkenning door postcode en huisnummer invoer

Door gebruikers postcode en huisnummer te laten invoeren hoeven de velden ‘Straatnaam’ en ‘Woonplaats’ niet te worden getoond. Deze kunnen immers automatisch worden aangevuld. Maak hier gebruik van, het verlaagt de complexiteit. Maar geef wel een alternatief als de postcode (nog) niet gevonden kan worden.

4: Verberg de factuuradres-velden

De meeste bezoekers zullen hetzelfde leveringsadres als factuuradres hebben. Vraag alleen om het leveringsadres en geef de link ‘ander factuuradres?’ als optie, waarna deze velden pas openklappen als hier specifiek om wordt gevraagd.

5: Laat accounts aanmaken pas uitgesteld plaatsvinden

Voor nieuwe bezoekers zonder account die dit bestelproces doorlopen is het complex om nog vóór het bestellen met de ingevoerde gegevens toch een account aan te maken. Dit is een extra vraag en vaak ook nog een aantal extra formuliervelden (zoals wachtwoord). Rond eerst de bestelling en betaling af en volg daarna op de bedankpagina en de bevestigingsemail pas met de vraag om een account aan te maken (en je bestelling eenvoudiger te kunnen volgen/te profiteren van loyaliteitskorting).

Webanalisten
Dit artikel is geschreven door de reactie van Webanalisten.nl op basis van recent onderzoek van Baymard Institute. Het volledige artikel met extra inzichten is te lezen op analyse- en optimalisatie platform Webanalisten.nl.