Twinkle | Digital Commerce

Singles Day: een terugblik

2022-02-14
1000562
  • [opinie]
  • 2:33

Het grootste online shoppingfestijn Singles Day valt elk jaar op 11 november – de Chinese naam is dan ook Double 11 – en vond vorig jaar voor de 13de keer plaats. De transactieomzet van 139 miljard US dollar in 2021 betekent een nieuw gezamenlijk record voor Alibaba en JD.com. In 2020 waren zij samen nog goed voor 115 miljard dollar aan transacties. Ter vergelijking: 80 van de 100 topretailers in de USA zetten daar een omzet van 9 miljard dollar op Black Friday en 10.8 miljard dollar op Cyber Monday tegenover. Maar: de groei van Singles Day ten opzichte van eerdere jaren is significant geslonken, want sinds de invoering toont 2021 de laagste groeicijfers.

De top-productcategorieën zijn redelijk hetzelfde als in 2020: huishoudelijke apparaten, consumentenelektronica, kleding en cosmetica. Wel was er een significante stijging zichtbaar voor lokale merken, vooral in kleding en cosmetica. Het feit dat er een internationale supply chain crisis is, zal daarbij ook invloed hebben gehad. De lokale supply chain is immers meer onder controle. Verder is interessant dat volgens JD.com 77 procent van de transacties dit jaar plaatsvonden binnen huishoudelijke apparaten, gezondheidsproducten en producten voor interieur in kleinere steden. Het is een indicatie van de groeiende Chinese middenstand.

Duurzaamheid

Nieuw in 2021 was de focus op duurzaamheid. JD.com geeft aan dat tijdens Singles Day de uitstoot van koolstof is teruggebracht met 26.000 ton in vergelijking met het jaar ervoor, door bijvoorbeeld het gebruik van elektrische voertuigen, zonne-energie en recyclebare verpakkingen. Tmall heeft ingezet op een speciaal milieuvriendelijk kanaal waar meer dan een half miljoen ‘groene’ producten werden aangeboden door meer dan tweeduizend verkopers. En Cainiao, de logistieke tak van Alibaba, introduceerde in twintig steden nieuwe verpakkingen om de carbon footprint verder te reduceren.

Restricties

Daarnaast kregen e-commercepartijen te maken met restricties vanuitde Chinese staat. De platformen van de grote tech-bedrijven zullen steeds meer worden gereguleerd, zodat er minder kans bestaat op monopolievorming. Een platform mag een merk bijvoorbeeld niet meer expliciet verbieden om actief op andere platformen te zijn. De staat deed ook een oproep om de marketinguitingen, advertenties en promoties rond Singles Day in te perken. Samen met de nieuwe databeveiliging-wetgeving zal dat ook invloed hebben op de verdere ontwikkelingen.

Ook al zijn de cijfers minder in vergelijking met voorgaande jaren, ze blijven indrukwekkend en geven aan dat online shopping niet meer weg te denken is. In de jaren richting 2030 en 2050/2060 zal de nadruk steeds meer op duurzaamheid komen te liggen, wat invloed zal hebben op kosten en bestaande infrastructuren, ook binnen e-commerce. Neem dat samen met een economie die weliswaar volwassener wordt, maar nog steeds verder moet groeien om de gezamenlijke welvaart te ondersteunen in de nieuwe covidrealiteit. We gaan interessante jaren tegemoet, vol met nieuwe uitdagingen en kansen.