Twinkle | Digital Commerce

Vince Design over verzenden naar het buitenland

2022-03-21
1000560
  • [branded content]
  • 5:31

Ondernemen zat er bij Vincent Kleine vroeg in. Al tijdens zijn studie marketing in 2008 richtte hij samen met medestudent Yuechang Wu het bedrijf Vince Design op. Waar hij begon met de import van gadgets uit China werden dat later stoelen, banken, en meer meubels die hij verkocht aan groothandels. Inmiddels is de Vince Group uitgegroeid tot een internationale onderneming met meerdere meubelmerken en heeft hij bijna de hele keten zelf in handen. Van productie tot aan de online verkoop aan consumenten, óók in het buitenland. In gesprek met PostNL vertelt de 36-jarige ondernemer hoe hij zijn bedrijf vanaf de grond opbouwde én welke tips hij anderen wil meegeven.

In 2025 is een kwart van alle online bestellingen internationaal: bereid jij je voor op deze klanten uit het buitenland? Wat je aanpak ook is, versturen naar het buitenland doe je net zo makkelijk met PostNL. Lees er meer over in het digitale magazine internationale e-commerce.

Van Marktplaats naar groothandel
“De eerste bankstellen die we uit China importeerden, verkochten we via Marktplaats aan consumenten. Met een lening van mijn vader kochten we onze eerste container met meubels. De marge daarop bleek behoorlijk goed te zijn. Toen hebben we een aantal winkeliers in het land opgezocht en aangeboden om die importfunctie voor hen te vervullen. Vaak ging het om kleine meubelbedrijven met een eigen webshop. Zo hebben we over de jaren heen een netwerk opgebouwd van resellers. Tegenwoordig hebben we vanuit onze groothandel Vince Design drie merken die importeren vanuit verschillende landen en gericht zijn op verschillende binnen- en buitenlandse markten.”

Van B2B naar B2C
“In 2018 openden we onze eigen productielocatie in China. Nu verkopen we onze producten ook rechtstreeks aan consumenten via onze merken Dimehouse, Livin24 en Furnwise. Natuurlijk leveren we nog wel aan een aantal grote B2B-klanten, met name aan marktplaatsen zoals Bol.com, Wayfair en Cdiscount. Maar onze nieuwe focus ligt op zoveel mogelijk rechtstreekse verkoop via onze eigen kanalen, eigen webshops, en eigen winkels.”

Een gat in de (buitenlandse) markt
“B2B-klanten zagen ons niet als een brand. We waren goedkoop, maar voor winkeliers is dat niet voldoende. Voor consumenten was dat heel anders. Voor hen waren we met afstand de goedkoopste en dat vonden ze fantastisch. Ineens hadden we een verhaal. Al snel merkten we dat er veel Duitse bezoekers op onze webshop afkwamen. Daar lag dus potentie. Tot dat moment waren we voornamelijk sterk in Nederland en beginnende in België. Toen we overgingen op B2C begon ook onze internationalisering. Inmiddels leveren we naast de Benelux veel volume aan Duitsland, Frankrijk en Engeland. Wekelijks verschepen we naar zo'n 12 landen in heel Europa. Het gaat erg hard op dit moment, we hebben een explosieve groei doorgemaakt.”

Nederlander de meest kritische consument
“Ik merk wel kleine verschillen tussen de wensen en behoeftes van internationale klanten. In mijn ervaring is de Nederlandse consument de meest kritische. In Duitsland is dat minder maar áls een consument ontevreden is, gaat hij heel ver. Dan staat de advocaat bij wijze van spreken al in de CC. In zuidelijke landen zoals Frankrijk merken we dat men daar een ander type assortiment van ons verwacht. Wij gebruiken bijvoorbeeld bepaalde stoffen en materialen die makkelijk gaan plakken in een vochtiger en warmer klimaat. Een Fransman zal die producten niet bij ons bestellen. Voor bepaalde landen moet je dus apart assortiment inkopen. Dat is best een uitdaging, want wij kopen vaak groot in. Om echt door te groeien in die landen willen we in 2022 lokale kantoren opstarten, met native speakers.”

Het perfecte internationale netwerk van PostNL
“Vrijwel alle internationale bestellingen verzenden we met PostNL. De prijs is daarvoor natuurlijk heel belangrijk. Maar wat mij écht over de streep heeft getrokken? De service. En dan vooral richting onze klanten. Eerder verzonden we via andere postbedrijven die niet met tijdsloten werken, en dat is aan consumenten niet uit te leggen. Een klant wil gewoon weten wanneer zijn bestelling aankomt, vooral bij zo'n groot pakket. Het was extreem hoeveel telefoontjes er binnenkwamen bij onze klantenservice. Bij PostNL vertellen ze gewoon dat ze tussen 10.00 en 12.00 uur aankomen. Dat is een gigantisch voordeel. Qua serviceniveau is er niemand die in de buurt komt. Ook naar ons toe is de service veel beter. Vince Design heeft bij PostNL een dedicated serviceteam waarmee we kunnen sparren over diensten en over problemen. En tenslotte is de leverbetrouwbaarheid natuurlijk hoger bij PostNL. Zeker in de Benelux is het een perfect netwerk.”

Brexit voordeel
“Ons kloppend hart is ons digitale platform, de Vince manager. Ik wilde een systeem bouwen dat ik aan letterlijk alle systemen in de wereld kan koppelen en dat niet afhankelijk is van bepaalde software. Daar hebben we een fulltime team voor dat niets anders doet dan automatiseren. Inmiddels hebben we ons platform staan en het kan ongelooflijk veel. Het communiceert met onze inkoop, de administratie, de vervoerders, noem maar op. Daardoor zijn we heel flexibel en kunnen we met ieder bedrijf (digitaal) samenwerken. Toen de Brexit bijvoorbeeld voor de deur stond, hebben we onder andere samen met PostNL 3,5 maand alles op alles gezet om dat hele proces te automatiseren. Van het doorgeven van orderinformatie voor de douane tot de btw-betalingen. Want als je dat handmatig moet controleren, is het geen doen. We hebben ons systeem perfect opgezet zodat we die informatie automatisch doorgeven aan PostNL. Het is ons gelukt, en het loopt echt heel soepel. Sindsdien groeien we knetterhard in Engeland en blijven we de processen met PostNL monitoren voor digitale optimalisaties. In die zin hebben wij wel voordeel gehad bij de Brexit.”

Ook succesvol ondernemen over de grens?
“Mijn tip voor succesvol ondernemen in het buitenland? Breng voordat je start je logistieke processen goed in kaart. Kijk bijvoorbeeld niet alleen naar hoeveel het kost om een pakketje te verzenden naar Frankrijk. Maar onderzoek ook wat je moet doen als het misgaat. Hoe pak je dat aan? En wat kost je dat? Zoek hierin ook de juiste partners die je verder kunnen helpen. Wat het je onderaan de streep kost, kun je door vertalen in de prijs van je product. Zeker in de beginfase moet je daar rekening mee houden. Daarna kun je je logistieke proces per maand langzaam verder verfijnen tot het helemaal klopt. Daar moet je tijd in investeren. Je krijgt niet zomaar voet aan de grond in een ander land. Met hard werken, passie en lef blijkt toch maar weer dat de aanhouder wint.”

Meer lezen over internationale e-commerce? In het digitale magazine internationale e-commerce vind je praktische tips en tricks over verzenden naar het buitenland, de laatste trends én leer je je klant in het buitenland beter kennen! Digitaal magazine internationale e-commerce van PostNL.