Twinkle | Digital Commerce

Groeiende vraag naar duurzaamheid kans voor e-commerce-platformen

2022-04-13
1000562
  • [visie]
  • 3:35

Voor het kopen en verkopen van tweedehands producten waren consumenten lang aangewezen op gespecialiseerde platformen als Marktplaats, Vinted, eBay Kleinanzeigen, Gumtree en 2dehands.be. Nu duurzaamheid een steeds belangrijker thema wordt, en daarmee de vraag naar tweedehands sterk toeneemt, spelen sommige retailers hier slim op in door klanten ook tweedehands producten te laten kopen en verkopen op hun platform. Hoe grijp je als e-commerce-platform ook de kans om een bijdrage te leveren aan verduurzaming met het toevoegen van tweedehands aan je platform?

Tekst: Maurice Jongmans

Zelf een marktplaats opzetten voor tweedehands producten van klanten kan een zeer interessante aanvulling zijn op je activiteiten. Je straalt er betrokkenheid mee uit bij het onderwerp duurzaamheid en verstevigt de relatie met klanten door hen een one-stop-shop te bieden voor nieuw en tweedehands. Bovendien is het een interessante manier om aanvullende inkomsten te genereren.

Verschillende merken, met name in de kledingbranche, bieden al de mogelijkheid om tweedehands producten te kopen zoals Zalando die een ‘pre owned’ sectie aanbiedt. H&M zet in op tweedehands en duurzaamheid met een meerderheidsbelang in het Zweedse tweedehands platform Sellpy. Fast-fashion retailer PrettyLittleThing kondigde aan later dit jaar met een eigen marktplaats te komen om klanten te stimuleren duurzamer te shoppen.

Hoewel het een belangrijke voortrekkersrol heeft, is duurzaamheid en tweedehands niet alleen heel goed toepasbaar in de mode-industrie. Denk aan retailers als MediaMarkt of BCC. Zij kunnen de producten die zij eerder aan een consument hebben verkocht, ook zelf of door deze klant als tweedehands (laten) verkopen via hun platform. Klanten krijgen bij het zoeken naar bijvoorbeeld een nieuwe iPhone automatisch de optie om een nieuwe of tweedehands telefoon te kopen. Hiermee vergroot je de kans dat je binnen jouw webshop voor iedere portemonnee een passend aanbod hebt. Ditzelfde model kun je ook prima hanteren bij producten als tuinmeubelen, gereedschap, fietsen en speelgoed.

Hoe voeg je een marktplaats toe aan je platform?

Als je tweedehands wilt toevoegen aan je business model, heb je als retailer twee opties. Je kunt zelf de artikelen terugkopen, beoordelen, zo nodig repareren en in een ‘gebruikt’ sectie in je webshop opnemen. Dit proces is echter wel omslachtig en lastig kostendekkend of zelfs winstgevend te maken. Je hebt immers twee keer te maken met verzendkosten en manuren voor controles en reparaties.

Een andere mogelijkheid is om een eigen marktplaats op te zetten zodat klanten direct met elkaar kunnen handelen. Zij kunnen zelf hun tweedehands producten aanbieden en vinden via jouw webshop. Je kunt deze gebruikte producten dan automatisch naast het nieuwe product tonen. Als je fysieke winkels hebt kun je er ook voor kiezen om (risicovolle) producten te laten inleveren en na controle door een medewerker te laten ophalen door (of verzenden naar) de koper. Deze controle en verzending vormen dan een extra service waar je een aparte fee voor kunt vragen.

Regels voor betalingen via marktplaats

Als je ervoor kiest zelf een marktplaats op te zetten waar klanten met elkaar handelen, is het belangrijk je te realiseren dat je hierbij gebonden bent aan specifieke regels bijvoorbeeld voor betalingen. Je mag namelijk volgens de wet niet zelf betalingen tussen consumenten afhandelen. Hiervoor moet een vergunning aangevraagd worden bij de Nederlandsche Bank, wat een lang en kostbaar proces is. Het meest effectief is dan ook om een betaaldienstverlener in te schakelen en zelf per betaling een percentage te rekenen.

Een betaaldienstverlener die is gespecialiseerd in marktplaatsen en platformen (een platform PSP) kan niet alleen helpen bij het verwerken van betalingen, maar ook specifieke aanvullende diensten leveren. Denk aan het onboarden van consumenten zodat je een betrouwbare community creëert, maar ook het vasthouden van betalingen totdat het tweedehands product is geleverd. Hiermee biedt je gebruikers meer zekerheid over de betaling en levering van het product. Sommige platform PSP’s leveren ook support en helpen bij afhandeling van eventuele problemen die zich bij een transactie tussen gebruikers voordoen. Hiermee ben je voor een belangrijk deel ontzorgd.

Tweede leven voor producten

Actief invulling geven aan duurzaamheid in je organisatie door het toevoegen van tweedehands producten, is een prachtige kans voor veel retailers in verschillende markten. Een eigen marktplaats waar consumenten producten kunnen vinden en aanbieden is een verrijking voor klanten, en geeft bovendien je producten een mooi tweede leven. De extra inkomsten die je ermee kunt genereren zijn daarnaast nog een mooie kers op de taart.

Maurice Jongmans is ceo van Online Payment Platform.