Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Dille & Kamille

2022-09-27
1000562
  • [interview]
  • 4:13

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Maykel Willemsen, e-commercemanager en Lucien Schut, omnichannel strategie manager ad interim bij Dille & Kamille.

Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van Dille & Kamille?

Maykel Willemsen: ‘Het familiebedrijf Dille & Kamille is opgericht in 1974. In een tijd waar plastic en wegwerp oprukten, koos Dille & Kamille voor eenvoud en duurzaamheid. Nu, bijna vijftig jaar later, is deze visie actueler dan ooit. Wij willen mensen inspireren om bewust te leven, in harmonie met elkaar, zichzelf en de natuur. Onze webshop openden we in 2011 en in 2015 volgde de mobiele versie. De coronapandemie gaf onze webwinkel een enorme boost: in 2020 nam het omzetaandeel van de webshop toe van 6 naar 18,5 procent. In 2019 vond onze migratie naar Magento 2 plaats en in februari 2022 kregen we een volledig nieuw design.’

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

Lucien Schut: ‘Het voormalige design van onze webwinkel deed al zo’n vijf jaar trouwe dienst. Gedurende deze jaren zaten we absoluut niet stil, integendeel. De huisstijl ontwikkelde zich door en de wens was om een aantal nieuwe functies te implementeren. Mede omdat de wereld in sneltreinvaart veranderde – denk bijvoorbeeld aan click & collect-functionaliteiten in de coronaperiode. Daarnaast wilden we de uitstraling van onze winkels en webwinkel meer overeen laten komen. Dit alles bij elkaar opgeteld zorgde ervoor dat we gekozen hebben voor een compleet redesign, waarbij we direct de vormgeving van enkele nieuwe functies konden meenemen. Denk hierbij aan de check-out (omnichannel) en real-time inzicht geven in de voorraad van alle winkels van Dille & Kamille in Nederland, België en Duitsland op de productdetailpagina’s (PDP’s).’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

Willemsen: ‘We hebben een extern designbureau de opdracht gegeven om het redesign van onze webshop te doen, rekening houdend met onze filosofie, missie en uitstraling. Uiteindelijk is hierbij een nieuw design gekomen dat beter aansluit op de warme uitstraling en look-and-feel van onze winkels. Hierbij hebben we ook kritisch gekeken naar de inzet van kleuren, iets wat bij het vorige design ontbrak. Daarnaast hebben we nieuwe functionaliteiten doorgevoerd in zowel de check-out als de PDP’s.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

Willemsen: ‘Dat we kunnen inspelen op de actualiteit vanuit de omnichannel aanpak, denk bijvoorbeeld aan coronagerelateerde maatregelen. Daarnaast willen we klanten betere service verlenen met onze nieuwe shop. Een volgend belangrijk punt is de bezoeker een betere beleving op onze website te bieden, we willen zowel inspireren als het doen van een aankoop vereenvoudigen. Tot slot willen we met het redesign meer sturen op conversie, zowel op de productdetailpagina’s als in de check-out. Bij het vorige design was dit een ondergeschoven kindje. Er was zoveel dat beter kon, dat een compleet aangepaste check-out niet alleen wenselijk maar zelfs noodzakelijk was.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

Schut: ‘We hebben bureau 3110 uit Rotterdam ingeschakeld om de volledige vormgeving voor zijn rekening te nemen. XSarus ontwikkelde op basis daarvan de front-end.’

Is het geplande budget overschreden?

Schut: ‘Ja. De grondslag hiervan was dat wij gaandeweg hebben gekozen voor meer functionaliteit, een betere beleving voor onze bezoekers en meer verschillende fijnmazige ontwerpen, waardoor we uiteindelijk meer budget nodig hadden dan we in eerste instantie hadden begroot.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

Willlemsen: ‘We hadden meer doorlooptijd moeten nemen voor het redesign. Een basisdesign uitwerken is één ding, maar om vervolgens alle neuzen zowel intern als extern dezelfde kant op te krijgen is een tweede. Je kunt bijvoorbeeld de designer een prachtig ontwerp laten maken, maar developers kijken er weer met een ander, technisch oog naar. Daardoor moet je concessies doen of het design weer laten aanpassen; dat soort zaken zorgen voor vertraging. We hebben geleerd om nog meer de regie te nemen, waardoor we het project beter kunnen sturen. Het gevolg daarvan is een betere kwaliteitsbewaking waardoor de effectiviteit ook toeneemt.’

Welke nieuwe stappen wil Dille & Kamille in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

Schut: ‘Allereerst gaan we meer sturen op conversie in de breedste zin van het woord, vooralsnog eerst op de PDP’s en de check-out. Daarnaast willen we meer inzetten op omnichannel en onze klanten meer inspireren. Daarnaast staat ook duurzaamheid hoog op de agenda, de aangepaste check-out maakt het mogelijk om nieuwe, ingrijpende functionaliteiten in de toekomst beter te kunnen integreren in de check-out. We hebben recentelijk een nieuw project opgestart om zo duurzaam mogelijk pakketten te kunnen versturen, de verwachting is dat dit in de eerste helft van 2023 kunnen uitrollen. Sinds 2017 werken we samen met fietskoeriers, en dat deden we eerst in de grote steden en daarna steeds meer landelijk. Ons streven is om pakketten zo duurzaam mogelijk bij onze klanten af te leveren. Hiervoor gaan we bijvoorbeeld van alle producten en alle mogelijke productcombinaties in kaart brengen of dit kan worden verstuurd met fietskoeriers. Zo ja, dan wordt het door hen bezorgd. Indien het pakket te groot is, zal het worden afgeleverd door de reguliere bezorgmethode: met de auto dus. De check-out moet hiervoor een stuk intelligenter worden gemaakt. Om die stap überhaupt te kunnen overwegen, was een upgrade van onze check-out noodzakelijk.’