Twinkle | Digital Commerce

B2B E-commerce Markt Monitor 2022

2022-12-07
1120630
  • 1:13

Het afgelopen jaar heeft 90% van de zakelijke bestellers online besteld. De online zakelijke bestedingen zijn gemiddeld met 13% gegroeid en bij grote bedrijven (250+ werknemers) lag deze groei met 47% zelfs nog hoger. Dit is gebleken uit de gepubliceerde B2B E-commerce Markt Monitor van 2022, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers. Het onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos onder meer dan 6500 Nederlandse werknemers in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org.

Belangrijkste redenen om online te bestellen

Volgens 35% van de ondervraagden zijn het besparen van tijd, kort gevolgd door het gemak van bezorgingen (28%), de twee belangrijkste reden om online te bestellen. De belangrijkste reden voor professionals om niet online te kopen, is dat zij het product niet kunnen zien of voelen. Zo geeft 27% van de respondenten aan dit belangrijk te vinden voordat ze tot aankoop overgaan.

Leversnelheid, bezorgkosten en de toekomst van online b2b bestellingen

Leversnelheid en bezorgkosten zijn van grote invloed op het zakelijk online bestellen. Gevarieerde bezorgopties zijn hierbij van belang en ook lagere bezorgkosten kunnen voor meer orders zorgen. Ongeveer een derde van de online bestellers geeft aan dat zij sneller tot aankoop overgaan zodra de bezorgkosten laag worden gehouden. De toekomst van online b2b bestellingen ziet er goed uit: De zakelijke besteller verwacht dat over vijf jaar gemiddeld 75% van alle bedrijfsaankopen online gedaan wordt. Daarnaast verwacht bijna de helft van de kopers over vijf jaar meer dan 90% online te bestellen.

Voor meer informatie over de B2B E-commerce Markt Monitor 2022 ga je naar www.shoppingtomorrow.nl/nl/b2bmonitor.