Twinkle | Digital Commerce

E-luscious verandert naam buitenlandse koffiewebshops in Cafori.com

2022-12-20
1000562
  • 1:44

De Franse, Duitse en Deense koffiewebshops van e-Luscious gaan vanaf vandaag verder onder één naam, Cafori.com. Voorheen had iedere markt zijn eigen webshop gebaseerd op de Nederlandse naam Koffievoordeel.nl.

‘Samen met Koffievoordeel.nl en Koffiemarkt.be brengen wij hiermee het brede merkenpallet terug naar drie namen’, meldt Jacco Oosterhof van moederorganisatie e-Luscious. De nieuwe naam geldt voor de webshops in Frankrijk, Franstalig België, Duitsland en Denemarken. ‘Toen wij 12 jaar geleden met onze Europese uitbreiding begonnen was een lokale naam per land nog een noodzaak. Anno 2022 is de relevantie hiervan beperkt en ben je juist op zoek naar schaalbaarheid en willen we verder bouwen aan de plaats van Cafori.com als de grootste online koffieverkoper in Europa.’

Een andere reden om de namen te wijzigen van Kaffeevorteil.de, Kaffetilbud.de en Cafebonmarche.fr was de vertaling van het woord ‘voordeel’, meldt Oosterhof. ‘We merkten dat de naam Koffievoordeel in sommige landen de associatie opwekt met ‘goedkope koffie’. Terwijl waar we voor staan is hele goede koffie, voor een scherpe prijs. De naam beperkte ons.’ Daarnaast is het handiger voor de schaalbaarheid van de onderneming om binnen Europa één naam te hanteren. ‘Dus vanaf nu is het Cafori.com in die landen’, voegt Oosterhof toe. Dan, lachend: ‘Maar dat verandert niets aan de prijzen, die blijven scherp.’

Eerste stap in rebranding

De naamswijziging in het buitenland is de eerste stap in de rebranding van het merk. De techniek van de site blijft in eerste instantie gelijk, zodat de vaste klanten eerst aan de nieuwe naam kunnen wennen. Volgend jaar staat een grotere metamorfose van het platform op de planning.

In Nederland en Vlaanderen hoeven klanten van Koffievoordeel.nl en Koffiemarkt.be nog niet Cafori in te tikken in de browserbalk, hier blijft de originele naam voorlopig behouden. ‘Nederlanders hebben geen moeite met de term voordeel’, aldus Oosterhof. ‘En we hebben hier al een grote schare klanten en naam opgebouwd waardoor het zonde zou zijn om de naam te wijzigen. In andere landen zijn we nog relatief klein.’ Daar zal volgens Oosterhof overigens snel verandering in komen: in 2023 staat een verandering op de planning waarna het percentage verkopen buiten Nederland exponentieel moet stijgen.