Twinkle | Digital Commerce

‘GLS kampt met datalek’ [Update]

2023-07-19
1000562
  • [nieuws]
  • 1:05

Bezorger GLS zou onlangs last hebben gehad van een datalek. Daardoor kregen meerdere klanten verschillende e-mails met pakketinformatie van anderen. In die mails stonden ook gegevens van andere klanten.

Volgens GLS zou de oorzaak mogelijk liggen bij een fout door de e-mailprovider. Ondertussen is al het e-mailverkeer vanuit GLS stopgezet. Dat schrijft Tweakers. Milo Kars, managing director van GLS Netherlands, bevestigt tegenover de techsite dat een onbekend aantal gebruikers onbedoelde e-mails hebben ontvangen over pakketten van andere klanten. Volgens GLS zouden de e-mails geen ‘hypergevoelige’ informatie bevatten, maar alleen adressen en pakketnummers. Volgens Tweakers spreken meerdere getroffenen dit echter tegen.

Het is niet bekend hoeveel mensen er zijn getroffen door het datalek. GLS laat weten met de Autoriteit Persoonsgegevens te overleggen of een officiële melding van een lek nodig is.

Ook op de site van GLS maakt het bedrijf melding van een storing.

Update 19-7

Een woordvoerder van GLS Netherlands laat weten dat het probleem inmiddels is opgelost. Volgens het bedrijf zijn er dinsdagmiddag tussen 13:50 en 14:33 uur onbedoeld e-mails verzonden naar zo’n 5.000 zakelijke en particuliere e-mailadressen. Het bedrijft zegt de betrokkenen op korte termijn te benaderen. Volgens GLS zijn er inmiddels maatregelen getroffen en is er een melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.