Twinkle | Digital Commerce

'Alles draait om TRUST'

2023-08-18
1000562
  • 2:36

Het wordt vaak gezegd: crossborder e-commerce is lastig. Je moet zoveel doen om je online winkel klaar te maken voor een buitenlandse markt. Internationaal online verkopen is echter veel eenvoudiger geworden dan vroeger en uiteindelijk makkelijker dan je denkt. Het is ook een kwestie van doen.

Tekst: Dennis van de Pol

Met Snowcountry hebben we in Australië in vrij korte tijd een omzet weten te realiseren van meer dan vijf ton. In totaal verkopen wij in 68 landen en focussen we op 23 landen. Australië staat op nummer 13 in onze lijst en behoort daarom tot onze focuslanden. Is het dan allemaal zo gemakkelijk? Nee, zeker niet! Het probleem zit meestal in de processen en de automatisering. Wanneer je een goede Engelstalige website hebt en goed geautomatiseerd bent met verzendopties en digital invoicing bijvoorbeeld, dan is het ook niet heel moeilijk om klanten te bereiken. Maar alles draait om TRUST.

Transparent

Zorg ervoor dat je transparant bent en er geen addertjes onder het gras te vinden zijn. Voor Australië adverteren wij alleen in Google Shopping. We lokaliseren niet met Australische dollars of lokale betaalopties. De klanten down under mogen weten dat wij in Europa gevestigd zijn en producten van hieruit verschepen; zo komen hoge verzendkosten in de check-out ook niet als verrassing.

Reliable

Elke verkoop en afhandeling moet spot on zijn. Je moet als bedrijf een betrouwbare partner zijn en je online beloftes altijd nakomen. Dit geldt uiteraard ook voor aftersales, zoals een garantie-aanvraag. En wanneer hier retourkosten voor nodig zijn, moet je de klant ontzorgen. Laat dit ook goed zien met bijvoorbeeld je reviewscore. Je klant moet 100 procent vertrouwen hebben dat hij te maken heeft met een betrouwbare partij.

Understanding

Begrijp je klant en de regels die in het betreffende land gelden voor online aankopen vanuit het buitenland. Voor Australië geldt bijvoorbeeld dat een klant tot 1.000 AUD (€ 608,- ex btw) exclusief verzendkosten kan bestellen, zonder dat daar invoerrechten en 10 procent GST (Australische btw) voor in rekening worden gebracht. Doordat de Australische onlinemarkt nog een aantal lichtjaren achterloopt op de onze, maakt de 21 procent btw-reductie op relatief dure producten een bestelling veelal een aantrekkelijke aankoop, zelfs inclusief de (hoge) verzendkosten. Verder heeft het land een drempelbedrag van 75.000 AUD, wanneer je hier als bedrijf boven komt moet je een VAT deferment setup regelen en belasting afdragen.

Shipping

De grootste uitdaging voor verkoop aan Australië zijn verzendingen. Wanneer je buiten de EU verzendt, moet je drie facturen meeleveren. Dat kan tegenwoordig bij de grote vervoerders via digital invoicing, maar ook dit moet je goed in de gaten houden. Een andere uitdaging zijn de hoge verzendkosten. De prijs die je hebt onderhandeld met je vervoerder, gaat uiteindelijk wel keer twee of zelfs keer drie! Zeker na de pandemie en de energiecrisis. Het probleem zit met name in de (variabele) toeslagen. Denk hierbij aan brandstoftoeslag, remote area-toeslag, grotepakkettentoeslag, emergency situation-toeslag, privéadrestoeslag et cetera. Zoek dit goed uit, want je loopt hierop leeg en voor je het weet kost het je geld.

Trust

Uiteindelijk draait alles om vertrouwen, zorg voor een top-notch klantreis voor al je klanten en zelfs Australië ligt aan je voeten.

Dennis van de Pol is oprichter/eigenaar van SnowCountry.