Twinkle | Digital Commerce

DHL investeert 100 miljoen euro in e-commerce

2023-09-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:30

Bezorgdienst DHL investeert 100 miljoen euro in bezorging van pakketten. Het bedrijf bouwt een nieuwe nationale sorteerhub in Zwolle, koopt 500 elektrische bestelbussen en breidt het aantal pakketautomaten verder uit. Ook verandert het bedrijf de naam van zijn pakketdivisie.

De nieuwe sorteerhub komt in Zwolle te staan. Het is de vijfde nationale sorteerhub van DHL in Nederland. Daar vandaan worden de 130 lastmile CityHubs beleverd. Het merendeel van de investering – 60 miljoen euro om precies te zijn – wordt geïnvesteerd in de hub, die ook wordt voorzien van een volautomatische sorteerinstallatie. Het pand moet in de tweede helft van 2025 worden opgeleverd en heeft dan een capaciteit van 200.000 pakketten per dag.

De rest van de investering wordt gebruikt om de elektrische bezorgvloot van DHL uit te breiden en verder op te schalen met pakketautomaten. In het eerste geval komen er dus 500 elektrische bestelbussen bij. Daarmee bestaat 65 procent van DHL’s vloot uit elektrische bestelbussen. Ook wordt het netwerk van pakketautomaten verder uitgebreid. Het bedrijf ziet dat steeds meer consumenten en bedrijven hier gebruik van maken, ondanks dat recente berichtgeving anders doet vermoeden.

Van DHL Parcel naar DHL eCommerce

DHL heeft ook besloten om de naam van zijn pakketdivisie te veranderen van DHL Parcel naar DHL eCommerce. Wouter van Benten, ceo DHL eCommerce legt uit waarom: ‘Met de naamswijziging onderstrepen we onze positie en verdere ambities in de groeiende e-commerce markt in Nederland. De afgelopen jaren hebben we gebouwd aan een landelijk netwerk van centrale en regionale sorteerhubs met het fijnmazige netwerk van 130 CityHubs, en 4.200 ServicePoints en pakketautomaten. Naast deze investeringen, die over de afgelopen jaren de 500 miljoen euro zijn gepasseerd, worden de processen continu verder gedigitaliseerd door een ontwikkelteam van 200 specialisten in Utrecht.’