Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Brazilië

2023-11-09
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:20

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: H&M gaat naar Brazilië.

Over Brazilië als e-commerceland weten we nog maar bar weinig. Toch schreef co-founder Jeroen Leenders van Salesupply in maart 2012(!) een gastartikel voor Twinkle met de kop: Brazilië – Nederland: 1-2 (nog wel). Een verhaal over de kansen voor online ondernemers in het Zuid-Amerikaanse land, de verschillen met Nederland en de nodige kwinkslagen naar onderlinge confrontaties in een ver voetbalverleden. Nu heeft H&M onlangs aangekondigd in 2025 uit te breiden naar Brazilië. Daar worden zowel fysieke winkels als een webshop geopend. Het bedrijf is al goed bekend in Latijns Amerika en opende in 2012 zijn eerste winkels in Mexico. Inmiddels is de fashionspeler ook actief in Peru, Uruguay, Chili, Colombia, Ecuador, Guatemala, Panama en Costa Rica. In Brazilië komt H&M in de grootste online markt van Latijns Amerika terecht. Het land staat op de twaalfde plek in de lijst met grootste online markten ter wereld, met een verwachte omzet van omgerekend 38,9 miljard euro, een derde van de totale omzet in Latijns Amerika. Tot zover de 1-2 voorsprong van Nederland, hoewel dat natuurlijk weinig zegt over de verschillen in het e-commerceklimaat.

Elektronica populair

De Braziliaanse e-commercemarkt groeide de afgelopen jaren stevig, vooral door de coronapandemie. Die heeft ook gezorgd voor een toename in het aantal users. Zo maken 37 miljoen Brazilianen maandelijks gebruik van een e-commercedienst. Gemiddeld geeft een Braziliaan jaarlijks 930 euro online uit. Dat doet ie vooral aan elektronica, meubels, fashion, cosmetica en boodschappen– althans dat zijn de populairste categorieën. Overigens zitten er wel grote verschillen in marktaandeel binnen die categorieën. Elektronica is met afstand de grootste: in 2021 werd hier 43 procent van de online omzet behaald, gevolgd door meubels met 28 procent.

Categorieën

De grootste en bekendste webshops van Brazilië zijn dan ook in die categorieën actief. In de top-5 grootste webshops van het land, op basis van geschatte maandelijkse bezoekers, staat op vijf Magazine Luiza, een van de grootste fysieke retailers in het land met achthonderd vestigingen, en een goed lopende webshop. Het assortiment bestaat vooral uit elektronica. Nummer vier is Amazon Brazil. Op plek drie vinden we OLX, een marktplaats met een breed aanbod, zoals de meeste marktplaatsen. Vooral c2c, dat wel. Nummer twee is Americanas, het online kanaal van retailer Lojas Americanas. Ook deze speler biedt een breed assortiment, wel met een focus op elektronica en gadgets. De nummer één, met stip, is Mercado Livre, dat het dubbele aantal maandelijkse bezoekers heeft van de runner-up. Op Mercado Livre kunnen zowel bedrijven als consumenten producten verkopen, vooral elektronica, maar ook auto’s en meubels. De site is niet alleen populair in Brazilië, maar wordt ook veelal gevonden in andere Latijns Amerikaanse e-commercemarkten.