Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Tsjechië

2023-12-07
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:01

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: de overname van boodschappenbezorgdienst Bringmeister door het Tsjechische Knuspr.

Online supermarkt Knuspr is onderdeel van de Rohlik Group, dat net als het moederbedrijf van Bringmeister, Rockaway Capital, een Tsjechische oorsprong heeft. Met de overname wil de Rohlik Group zijn leveringsgebied uitbreiden naar Berlijn en zijn positie in de al aanwezige gebieden versterken. In ruil voor deze overname krijgt Rockaway Capital een aandeel in het moederbedrijf van Knuspr.

Digitalisering

Het land waar de euro nog niet geldt als wettig betaalmiddel en waar bier, volgens een Tsjechische gezegde, goedkoper is dan water, heeft op veel plaatsen een goede draadloze internetverbinding beschikbaar en dus toegang tot websites en apps. Volgens het European E-commerce Report 2023 had zelfs 92 procent van de Tsjechische bevolking in 2022 toegang tot internet. Digitalisering is dan ook een belangrijk onderwerp in Tsjechië. Volgens het rapport wordt dit door de overheid echter behoorlijk beperkt, omdat de wijdverbreide digitalisering van openbare diensten traag en ineffectief verloopt.

Op de Tsjechische retailmarkt bedraagt het online aandeel 10,6 procent, wat tegen 2027 met gemiddeld 3,9 procent zal zijn gestegen tot 12,3 procent. Op het gebied van e-commerce is Tsjechië wereldwijd de 45ste grootste markt met een door EcommerceDB voorspelde omzet van omgerekend bijna 6 miljard euro in 2023. Naar verwachting zal de omzet een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 7,4 procent laten zien, met als verwacht resultaat een marktvolume van omgerekend bijna 8 miljard euro in 2027. Splitsen we de e-commerce op in vijf markten, dan staat elektronica (26,7 procent) bovenaan de lijst als grootste markt. De categorie wordt op de voet gevolgd door voeding (22,1 procent), fashion (20,4 procent) en meubels (18,3 procent). Speelgoed sluit de rij af met 12,5 procent.

Top-5 is Tsjechisch

Op het moment zijn er zo rond de 51.000 online shops in Tsjechië. De grootste speler op deze e-commercemarkt is het Tsjechische alza.cz. Het warenhuis, opgericht in 1994, kreeg in 1998 zijn eerste website, al was dit destijds verre van een e-commercewebsite te noemen. Inmiddels is de site flink uitgebreid en worden er producten uit veel verschillende categorieën verkocht. Op alle overige vier plekken staan ook Tsjechische bedrijven, respectievelijk online supermarkt Rohlik, online marktplaats Mall, elektronicaretailer Datart en beautyretailer Notino.