Twinkle | Digital Commerce

Nieuw in de Markt: Wocha

2024-01-22
1000562
  • [interview]
  • 1:22

Mensen blij maken met een fijne slaapervaring door luxe beddengoed, dat is het doel van nieuwkomer Wocha.

Het plan voor de beddengoedwebshop Wocha.nl ontstond toen Charlotte Kimman en Wouter Simons kwalitatief hoogwaardige linnen en satijnkatoenen dekbedhoezen ontdekten. Uitgebreide online research leerde hen echter dat luxe linnen beddengoed vaak voorzien is van een stevig prijskaartje. Dat bracht hen vervolgens op het idee dergelijke producten toegankelijker voor iedereen te maken. Daarbij hebben ze ook oog voor de samenleving, zo vertelt medeoprichter Kimman: ‘Tijdens overleg met een Portugese leverancier, ontdekten we dat bepaalde kwalitatieve stoffen niet verkocht werden en daarom zelfs uit de productie werden gehaald. Dat betrof bijvoorbeeld rollen stof in minder populaire kleuren. Wij kochten deze stof op en maakten er dekbedovertrekken van, die we vervolgens doneerden aan het Armoedefonds. Nu laten we bij elke bestelling de fabrikant 10 procent extra van deze dekbedovertrekken produceren, speciaal bedoeld voor donatie aan stichtingen die zich inzetten voor mensen in nood.’ En er is nog meer verschil met de gebruikelijke beddengoedmerken, aldus de medeoprichter: ‘Wij bieden 100% linnen aan, anderen hebben meestal een mix met katoen die de mooie eigenschappen van linnen tenietdoet. Bovendien is linnen duurzamer. En verder zijn onze prijzen lager.’

De voorraad ligt thuis bij het stel opgeslagen. Orders worden verstuurd met PostNL. Er is al een aantal terugkerende klanten, waaraan ze merken dat de huidige klantenkring verschilt van de doelgroep die ze eigenlijk voor ogen hadden. ‘Daar moeten we onderzoek naar doen en onze marketing op afstemmen. En we moeten onze identiteit verder ontwikkelen om op te vallen in de concurrerende markt waar we in zitten’, aldus Kimman. Daar ligt dan dus nog een grote uitdaging: het creëren van een bekende naam.