Twinkle | Digital Commerce

De waarde van een domeinnaam

2024-03-21
1000562
  • [visie]
  • 4:36

Rondom de aan- en verkoop van domeinnamen hangt bij veel mensen nog altijd een connotatie van ‘snel geld verdienen’. Die tijd is inmiddels wel voorbij: de eerste .com domeinnaam werd al in 1985 geregistreerd en het eerste .nl domein volgde in 1986. Dat wil niet zeggen dat er geen geld meer valt te verdienen met een domeinnaamverkoop, maar het betekent wel dat veel zaken beter gereguleerd zijn en dat de markt de afgelopen jaren is geprofessionaliseerd.

Om bij de basis te beginnen: internet is een wereldwijd openbaar netwerk van computernetwerken. De servers in deze netwerk(en) moeten elkaar kunnen identificeren, zodat duidelijk is waar welke informatie staat. Deze identificatie vindt plaats op basis van toegekende IP-adressen. Die zien er als volgt uit: 77.175.167.105 (ipv4) of 2607:f8b0:4003:c00::6a (ipv6). Technisch werkt dat prima. Maar stel je voor dat je naar de website van Twinkle wilt navigeren en daarvoor het IP-adres moet onthouden. Dat is niet gebruiksvriendelijk, en hier komt het Domain Name System (DNS) om de hoek kijken: dit systeem fungeert als de telefoongids van internet en koppelt unieke domeinnamen aan unieke IP-adressen. Die koppeling vindt uiteraard op de achtergrond plaats, waardoor jij als gebruiker alleen een domeinnaam hoeft te onthouden om op die website terecht te kunnen komen. Een enorm voordeel dat terloops de te bespreken waarde met zich mee kan brengen.

Inmiddels zijn er ruim 160 miljoen .com domeinnamen en ruim 6 miljoen .nl domeinnamen geregistreerd. De meeste van deze registraties hebben vooral waarde voor de houder ervan, maar een kleiner deel is ook waardevol voor een bredere doelgroep. Ze hebben een marktwaarde en zijn onderhevig aan de werking van vraag en aanbod.

Webshop-adres

Het succes van een webwinkel valt of staat in principe niet met de keuze van de eigenaar voor een bepaalde domeinnaam. Maar een domeinnaam kan wel degelijk waarde toevoegen: webshophouders die bier verkopen, zullen liever Bier.nl als bedrijfsnaam hanteren dan 123bier.nl of Hetbestebier.nl. Het eerste domein is categorie-beschrijvend en geeft daarmee de uitstraling van een marktleider: er is immers maar één bedrijf dat een dergelijke naam kan exploiteren.

Dit soort namen, Exact Match Domains (EMD’s), zijn vrijwel zonder uitzondering al 20 á 25 jaar geleden geregistreerd en ze zijn maar op twee manieren te verkrijgen: door ze over te nemen van de huidige eigenaar, of te wachten tot ze worden opgezegd (wat af en toe wel eens gebeurt). Voor een koper is dat niet de beste uitgangspositie, en het zal je niet verbazen dat voor de overdracht van dit type namen dan ook flink geld moet worden neergelegd. Zo werd in 2023 voor Hout.nl 30.000 euro betaald, voor de set Belegging(en).nl 50.000 euro en voor Slaapbank.nl 11.000 euro.

Verschillende aspecten

Maar waarom wordt voor het ene domein 1.000 euro betaald en voor het andere 1 miljoen? Waar bij een webshop de door verschillende partijen bepaalde stand-alone bedrijfswaarde meestal wel binnen een bepaalde range valt, is dit bij domeinnamen minder vaak het geval. Het vaststellen van die waarde is niet eenvoudig, omdat een domein op zichzelf geen onderliggende kasstroom heeft – die meestal de beste basis is voor een bedrijfswaardering. Domeinnamen zijn immateriële activa en voor het vaststellen van hun (markt)waarde wordt door brokers gewerkt met een reeks aspecten. De belangrijkste zijn:

Extensie

De Top Level Domain (TLD) van een domeinnaam heeft een grote impact op de waarde: onder .com zijn de meeste domeinnamen geregistreerd en als dé wereldwijde extensie zijn er de meeste liefhebbers voor. Een .com domeinnaam met een Engels keyword zal dan ook altijd meer waarde hebben dan eenzelfde naam op een Britse .co.uk of een .nl. En een .nl-domein met een Nederlands keyword zal meer waarde hebben dan op een Duitse .de, maar ook dan een Belgische .be, omdat het aantal registraties onder .nl vele malen hoger ligt.

Lengte

Korte domeinnamen zijn makkelijker te onthouden en er zijn er minder van beschikbaar. Een .nl domeinnaam met twee letters wordt (onafhankelijk van de combinatie) zelden verkocht voor minder dan een bedrag met vier cijfers.

Karakters

Het type karakters speelt ook een rol: bevat het domein zowel letters als cijfers, of is het zelfs een Internationalized Domain Name (IDN) met bijzondere letters zoals á of ø, dan gaat de waarde hard achteruit. Domeinnamen met alleen letters vertegenwoordigen de hoogste waarde.

Keyword

Is een domein samengesteld uit meerdere woorden, of bestaat het uit een nietszeggende reeks letters? Dan is de waarde lager dan wanneer het domein bestaat uit een enkel keyword, bijvoorbeeld Auto.nl. Is dat keyword generiek en komt het ook nog eens overeen met het meest gebruikte zoekwoord binnen de categorie? Dan heb je iets waardevols in handen:een Exact Match Domain.

Exploitatiemogelijkheden

Een domein als Hypotheek.nl biedt veel commerciële exploitatiemogelijkheden in een markt waar veel geld in omgaat, flinke marges worden gemaakt en stevig wordt geadverteerd. Zelfs wanneer het zoekvolume op ‘hypotheek’ gelijk zou zijn aan ‘graszoden’, is het eerstgenoemde domein om die reden waardevoller dan Graszoden.nl.

Historie

De leeftijd van het domein speelt een (beperkte) rol: hoe ouder de registratie, hoe beter. Zoekmachines lijken een voorkeur te hebben voor oudere domeinen, dus ze kunnen een (lichte) voorsprong geven bij je SEO-werkzaamheden. Stond er in het verleden bovendien een actieve (legitieme) website op een domeinnaam? Dan kunnen de Domain Authority (DA), het bijbehorende backlink profiel en de resulterende traffic (bezoekersaantallen) waarde toevoegen.

Conclusie

Er is geen magische formule waarmee de waarde exact kan worden vastgesteld, en in de praktijk blijkt emotie (‘die MOET ik hebben!’) nogal eens een rol te spelen. Maar aan de hand van bovenstaande elementen en websites met gerapporteerde domeinnaamverkopen zoals DNjournal.com, krijg je een goede eerste indicatie van de waarde van jouw domein. Klaar om jouw domeinnamen te koop te zetten, of een domein over te nemen? Kijk dan eens op Sedo.com, Tappaya.com en Dan.com.

Sander Scholten is medeoprichter van Webshopovername.nl.