Twinkle | Digital Commerce

Duitse e-commerce maakt vuist tegen fascisme

2024-04-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

Duitse online spelers als About You, Zalando, Bonprix, maar bijvoorbeeld ook Vinted, slaan de handen ineen met de e-commerce brancheorganisatie bevh om te strijden tegen fascistische boodschappen in de mode-industrie.

De partijen zijn het initiatief ‘Fashion against Fascism’ gestart om een online database te creëren met daarin rechts-extremistische codes. Dit om te voorkomen dat de mode-industrie zonder kwade bedoelingen deze codes in de verkoop zet.

Het gaat hierbij om afgeleiden van fascistische woorden of uitspraken, bijvoorbeeld afkortingen. Voorbeelden te over op de site van het initiatief.

Lijst van 200 codes

Volgens de initiatiefnemers zijn deze zogeheten ‘Nazi-codes’, de belangrijkste bron van inkomsten voor rechtse organisaties en ook een manier om hun boodschappen te verspreiden. Voor nu is een lijst van tweehonderd codes samengesteld, die gedurende de tijd wordt uitgebreid en bijgewerkt.

'Rechtsextremisme actiever bestrijden'

'Het initiatief "Fashion against Fascism" is een waardevolle aanvulling op onze strenge product-, inhouds- en en merkrichtlijnen die we al hebben geïmplementeerd', stelt Pascal Brun, Vice President Sustainability and Diversity & Inclusion bij Zalando. 'Door de gegevens uit deze nieuwe open source database in onze systemen te integreren, kunnen we het rechtsextremisme en de steeds veranderende symbolen ervan op ons platform actiever bestrijden. We hopen dat onze initiële alliantie met andere spelers uit de mode-industrie zal blijven groeien om een ​​duidelijk signaal af te geven tegen rechts-extremistische ideeën.'

De partijen roepen andere winkels op zich bij het initiatief aan te sluiten. Veel van deze producten komen in winkels te liggen zonder dat de verkopers zich bewust zijn van de boodschap. Als ze twijfelen over boodschappen op t-shirts, kunnen ze deze op de site controleren.