Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Bike Totaal

2024-04-09
1000562
  • [interview]
  • 3:28

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Joost Jenneskens, interim projectmanager e-commerce van Dynamo Retail Group.

Kun je iets vertellen over de vorige site? Wat was daar eigenlijk mis mee?

‘De vorige website, live sinds 2019, voldeed niet meer aan de huidige standaarden. Denk bijvoorbeeld aan de core web vitals, een set van specifieke factoren die Google als erg belangrijk ziet voor de algemene gebruikerservaring van websitebezoekers. Daar lieten we kansen liggen. Doorontwikkeling van de site was kostbaar omdat alles maatwerk was. Na de livegang in 2019 is dat dus weinig gebeurd, waardoor we achter zijn gaan lopen.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘We keken hier vooral naar de functionaliteiten, in combinatie met de prijs en integratiemogelijkheden. We hebben uiteindelijk gekozen voor een nieuw headless front-end, aangestuurd door middel van een aantal SaaS-oplossingen zoals Storyblok als content managementsysteem (cms), Algolia als zoekmachine en Katana als product information managementsysteem (pim), ondersteund door een back-end van Shopware.’

Wat is de leukste nieuwe feature?

‘Waar wij zeer content mee zijn is dat klanten nu direct in de agenda van de winkels een afspraak voor een proefrit kunnen plannen, zonder dat ze daarvoor eerst hoeven te bellen of langs te gaan. Wij merkten dat die behoefte sterk aanwezig was bij klanten.’

Waar verwacht je het meest van?

‘We verwachten veel van de nieuwe zoekmachine, Algolia, waardoor consumenten beter én sneller kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. En achter de schermen levert Algolia een groot gebruiksgemak op, vooral als je kijkt naar het managen van de zoekresultaten en het analyseren van het zoekgedrag van klanten.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De site is extern ontwikkeld, in samenwerking met Kega. Op basis van gesprekken met diverse bureaus kwamen zij als beste partij voor ons naar voren, voornamelijk vanwege de composable opzet die ze aanbieden. Hierbij wordt het commerce-domein opgesplitst in afzonderlijke componenten of bouwblokken. Elke functionaliteit, bijvoorbeeld de zoekfunctie of de winkelwagen, vormt zo’n bouwblok. Als bedrijf hoeven we daardoor alleen te focussen op de functionaliteiten die wij nodig achten, en hebben we nu dus geen platform met overbodige functies en codes.’

Heb je het nieuwe design gevalideerd en op welke manier is dat gedaan?

‘Dat hebben we door designers van Positive laten doen. Positive is onderdeel van het internationale marketing- en communicatieplatform Candid, waar wij al bekend mee waren vanwege onze samenwerking met online marketingbureau M2|OC, dat daar ook deel van uitmaakt.’

Was het moeilijk om voor een platform te kiezen, en waarom is deze gekozen?

‘Onze focus was om een nieuwe architectuur neer te zetten, die oplossingen toevoegt die voorop lopen in de markt en door middel van eenvoudige connecties aan te sluiten zijn op onze nieuwe front-end. Met dit in gedachten zijn we naar oplossingen gaan zoeken en hebben we per oplossing, denk hierbij aan het cms, het pim en de zoekmachine, meerdere partijen gesproken en geëvalueerd.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Dat zo’n gigantisch project in een behoorlijk korte tijd daadwerkelijk te doen was. Van te voren was het spannend om eraan te beginnen, maar met een strakke planning, een goede focus en de juiste partners hebben we het binnen vier maanden gehaald. En we zijn zelfs binnen het budget gebleven!’

Wat is de volgende stap voor jullie site?

‘Het is nog te vroeg om echt concrete stappen te noemen, maar op basis van de eerste resultaten zullen we zeker gaan kijken naar verdere doorontwikkeling van de site. Daarnaast zijn er plannen om klanten online hun reparatieafspraken te laten maken en willen we kijken naar het toevoegen van een customer data platform waarmee we klantdata uit al onze databronnen kunnen verzamelen.’

Over Bike Totaal
Bike Totaal verkoopt (elektrische) fietsen en fietsaccessoires. Ook biedt de onderneming een Bike Totaal Fietspaspoort waaraan je een servicepakket kunt koppelen. De keten maakt sinds 2014 deel uit van Dynamo Retail Group en heeft in totaal meer dan 150 winkels in Nederland. Sinds begin dit jaar heeft de keten zijn krachten gebundeld met Profile ‘de fietsspecialist’, en gaat de nieuwe formule door onder de naam Bike Totaal. Verder staat er dit voorjaar een nieuw service-abonnement op de planning. Dynamo Retail Group staat op plek 296 in de Twinkle100.