Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse retail verliest 12 miljard euro aan fraude in 2023

2024-04-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:26

Ruim vier op de tien Nederlanders is ooit online opgelicht. Het afgelopen jaar verloren Nederlandse slachtoffers gemiddeld 394 euro aan betaal- en identiteitsfraude, opmerkelijk meer dan de 220 euro in 2022.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van financieel technologieplatform Adyen onder zowel consumenten als retailers uit 26 landen. Betaal- en identiteitsfraude is een vorm van online oplichting waarbij criminelen betaalgegevens stelen om illegale aankopen te doen.

Strikte veiligheidsmaatregelen

Vanwege de toenemende veiligheidsrisico’s online kiezen één op de vijf consumenten voor websites die strikte veiligheidsmaatregelen nemen. Zo vindt een klein aantal (13 procent) het bijvoorbeeld goed dat retailers tweestapsverificatie gebruiken om de identiteit van consumenten te controleren. Aan de andere kant wil een kwart van de consumenten juist zo min mogelijk tussenstappen en kopzorgen bij het betalen.

Flinke kostenpost retailers

En niet allen de consument is de dupe. In 2023 verloor de Nederlandse retail 12,4 miljard euro aan fraude. De branches die het zwaarst getroffen werden, waren de kledingsector (1,9 miljard euro), gevolgd door elektronica (1,6 miljard euro) en woninginrichting (1,5 miljard euro). Wereldwijd verloor de retailindustrie 396 miljard euro door oplichting.

Inzet kunstmatige intelligentie

Volgens Julien Marlier, country manager bij Adyen Benelux, blijft fraude een dagelijkse strijd voor retailers. ‘Online fraudeurs gebruiken steeds sluwere methoden om consumenten en retailers in de val te lokken. Tegelijkertijd zijn er ook mogelijkheden om met nieuwe technologieën criminelen het vuur aan de schenen te leggen. Nederlandse retailers zijn succesvol in hun strijd tegen fraude: 58 procent van de retailers geeft aan dat hun fraudepreventiesystemen effectief zijn, een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Zo gebruikt vier op de tien retailers AI om frauduleuze transacties sneller op te sporen.