Twinkle | Digital Commerce

Waarom Tinka stopt met gespreid betalen

2024-04-11
1000562
  • 1:26

Klanten van Tinka en Wehkamp zullen het nieuws ongetwijfeld hebben meegekregen. De kredietdienst stopt met de populaire betaalmethode gespreid betalen. Reden: het levert te weinig op.

Wie naar de site van Tinka - dat in 2021 werd losgekoppeld van Wehkamp - gaat, ziet sinds kort de volgende boodschap in beeld: ‘Vanaf 10 juni 2024 stelt Tinka geen nieuwe kredietbedragen meer ter beschikking. Dit betekent dat het vanaf dat moment niet meer mogelijk is om een nieuwe aankoop te doen met Tinka-krediet (Gespreid betalen), of om geld op te nemen met Tinka-krediet. (Web)winkels zullen Tinka-krediet in ieder geval vanaf dat moment niet langer als betaalmethode aanbieden bij het afrekenen van een product.’

'Economische reden'

Concreet betekent dit dat klanten bij webwinkels zoals Wehkamp (de grootste klant van Tinka) niet meer gespreid kunnen betalen met de betaaldienst. Aan Twinkle laat een woordvoerder kort weten dat dit een puur economische reden heeft: ‘Het kost meer dan dat het oplevert.’

Nog wel achteraf betalen

En dus eindigt de betaalmethode waar Wehkamp onder andere groot mee werd. Tinka ging voorheen door het leven als Wehkamp Finance, maar werd in 2021 afgesplitst. Sindsdien was Wehkamp de grootste klant van het bedrijf. De achteraf betaal-optie voor Wehkamp-klanten via Tinka blijft wel beschikbaar. Dit is een dienst die Tinka alleen voor Wehkamp aanbiedt.

Geen link met boete

De stap heeft volgens de woordvoerder geen link met de boete die Tinka eerder dit jaar van de Autoriteit Financiële Markten kreeg. Die gaf het bedrijf een boete van 1,75 miljoen euro omdat het meerdere klanten ‘onverantwoord veel geld’ had geleend.

Overigens is Tinka niet het enige betaalbedrijf dat stopt met gespreid betalen. ICS, uitgever van creditcards, kondigde onlangs ook aan te stoppen met de Gespreid Betalen Faciliteit.