Twinkle | Digital Commerce

Lekkernijen via webwinkel landelijk en internationaal

2017-05-26
  • 4:45

FYSIEK NIET UITVOERBAAR

Streekspecialiteiten.nl vervult een vraag uit de markt met een concept dat met een fysieke winkel niet uitvoerbaar is. Oprichter Freek Hoving: 'Het lastigste aspect is de uitvoering. De meeste mensen onderschatten hoeveel tijd dat kost en met hoeveel partijen je moet onderhandelen.'

Tekst: Mirjam Hulsebos

Een jaar of drie geleden viel het Freek Hoving, oprichter van Streekspecialiteiten.nl, op dat er genoeg lekkere, leuke en bijzondere streekproducten zijn te verkrijgen, maar dat de producenten ervan niet of nauwelijks aan marketing doen. Ze bereiken niet veel meer dan hun lokale publiek, terwijl juist veel mensen een streekgebonden lekkernij, die ze tijdens een vakantie ooit eens hebben geproefd, in hun eigen woonplaats zouden willen kopen. En wat te denken van de talloze Nederlanders in het buitenland?

Logistiek
'Het idee voor Streekspecialiteiten.nl is eenvoudig, de uitvoering allerminst', is de ervaring van Hoving. Vooral de logistiek bleek een heikel punt. De producten moeten immers in heel Nederland bij de producenten, veelal boeren, worden opgehaald om ze vervolgens naar klanten wereldwijd te versturen. 'Voor mij was direct helder dat ik hiervoor een samenwerkingsverband moest aangaan. Via via kwam hij in contact met Ron Gelmers, destijds manager projecten en diensten bij de sociale werkvoorziening Reestmond in Meppel en nu projectmanager voor Dutch Logistics, een dochteronderneming van Streekspecialiteiten.nl die in het gebouw van Reestmond is gevestigd. Dutch Logistics haalt drie keer per week de door klanten bestelde artikelen op bij de leveranciers en verstuurt deze vervolgens via TNT. Gelmers: 'Wij houden in principe geen voorraad, pas als een artikel is besteld, halen wij het op. Alleen van de producten van leveranciers in uithoeken, zoals de Waddeneilanden, Zeeland of Limburg, leggen we hier een minimale voorraad aan.' Door geen voorraad te houden, weet Streekspecialiteiten.nl de kosten te drukken. 'Je moet de klant natuurlijk wel duidelijk vertellen dat het een week kan duren voor hij zijn bestelling binnen heeft', zegt Hoving.

Samenwerking
Een ander belangrijk aandachtspunt was de site. Hoving zag in dat front- en backoffice twee verschillende disciplines zijn en besteedde beide bij twee verschillende bedrijven uit. Voor het ontwerp van de site en de zoekmachinemarketing ging Hoving in zee met De Nieuwe Zaak. 'Zij wezen me op RightClick E-business van WebArchitects. Dat is heel gebruiksvriendelijke webshopsoftware én - wat voor een startende ondernemer een groot voordeel is - het is software die je online als dienst afneemt. Ik betaal een bepaald bedrag per maand en heb dus geen grote investering hoeven doen.'
De drie partners werken niet alleen nauw samen met Hoving, maar ook met elkaar. Een belangrijke voorwaarde voor succes, meent Jeroen van der Geest, oprichter van WebArchitects, dat als spin in het web van Streekspecialiteiten.nl fungeert: 'Als een goed op elkaar ingespeelde supply chain.

Hoge bezoekersaantallen
De site ging op 1 november vorig jaar live. De enige marketing die Hoving ervoor op touw zette, was een Google Adwords-campagne. 'En dat werkte. Vanaf de allereerste dag hadden we hoge bezoekersaantallen. We hadden verwacht dat we het in het begin vooral moesten hebben van Nederlanders in het buitenland, maar in de praktijk is de grootste markt toch gewoon de binnenlandse. De bestellingen uit het buitenland komen voornamelijk van ambassades of Nederlandse verenigingen. Dat zijn goede klanten, want die bestellen in grote aantallen.'
De gemiddelde order is in anderhalve maand tijd gegroeid van gemiddeld zo'n vijf à zes producten tot meer dan tien. 'We hebben nu al veel klanten die terugkomen. Juist zij bestellen de tweede keer veel meer dan de eerste keer', vertelt Hoving trots. Hij is ook trots op de tijd die bezoekers op de website doorbrengen: gemiddeld zo'n acht minuten. 'Net als in een gewone delicatessenwinkel snuffelen mensen in het assortiment.'

Eigen voorwaarden
Niet alleen klanten, maar ook leveranciers weten de weg naar Streekspecialiteiten.nl inmiddels te vinden. 'Het is een ons-kent-onswereldje, wat betekent dat de mond-tot-mondreclame goed zijn werk kan doen. Inmiddels hebben we ruim 1.550 verschillende producten in het assortiment en dat aantal groeit nog altijd.'
Dat betekent dat Hoving zich stilletjes aan de luxe kan permitteren om zijn eigen voorwaarden aan zijn leveranciers op te leggen in plaats van andersom. 'In het leggen van relaties met leveranciers is enorm veel tijd gaan zitten. Het was gigantisch complex om dat allemaal vorm te geven.' De energie en tijd die daar in is gaan zitten, betaalt zich nu terug. Hoving: 'We hebben gekozen voor een zeer geleidelijke introductie. Dat gaf ons de kans om onze systemen en de logistiek goed te testen. Nu alles in de basis staat, is opschalen nog maar een fluitje van een cent.'

Goed businessplan
De solide basis geeft Hoving tijd om zijn vizier op de toekomst te richten. De site zal er in meerdere talen komen en er ligt een plan om het concept in andere landen uit te rollen. Ook is Hoving al door de Delicious Food Group benaderd om een soortgelijk concept op te zetten voor mediterrane producten, een project dat al in een vergevorderd stadium verkeert. 'Als het concept eenmaal staat en je weet hoe je dat moet organiseren, is het verzinnen van nieuwe ideeën die van datzelfde concept gebruikmaken niet zo'n punt. Het lastigste aspect is de uitvoering. De meeste mensen onderschatten hoeveel tijd dat kost en met hoeveel partijen je moet onderhandelen. Het is gigantisch complex.' Daarom Hovings advies aan andere starters: 'Neem de tijd om het businessplan goed uit te denken en ga in zee met specialisten voor specifieke taken. Als je alles zelf wilt blijven doen, vorm je je eigen grens aan je groei.'


Marktonderzoek

Freek Hoving, oprichter van Streekspecialiteiten.nl, deed het nodige marktonderzoek: welke streekspecialiteiten worden zoal en waar geproduceerd, hoe lang zijn ze houdbaar en kunnen ze ongekoeld worden bewaard, wat voor type consument neemt die producten af en waarom, wat kost het om de goederen eerst bij de boeren op te halen en vervolgens naar de consument te versturen, met wie zou je samenwerkingsverbanden moeten opzetten en hoe geef je die vorm? Hoving vond langzaam maar zeker antwoord op die vragen. Afgelopen juni nam de ad-interim manager bij opdrachtgevers als onderwijsorganisaties en in de zakelijke dienstverlening ontslag om zich volledig te kunnen focussen op het opzetten van zijn bedrijf. Een halfjaar later ging de site live.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2008