Twinkle | Digital Commerce

Webshopportals: een trend met toekomst?

2017-05-26
  • 5:23

Samen onder één dak

Op internet verrijzen steeds meer gespecialiseerde shopping malls. Portals waar webshops onderdak vinden en die een specifieke doelgroep bereiken. Hebben webshop portals als YouStyle, GizmoPlaza en Flavourites de toekomst en hoe verdienen ze geld?

Tekst: Mark Verduyn

Het was druk bij de stand van YouStyle op de afgelopen Webwinkel Vakdagen, de beurs voor startende webwinkeliers. Laura Hughes is nog steeds verrast over de aandacht die YouStyle daar trok. Vele tientallen webshops willen meedoen aan de shopping mall voor fashion, lifestyle en living. De verwachting is dat de portal binnen nu en een paar maanden uitgroeit van twintig naar vijftig webshops. Ook Flavourites geniet warme belangstelling. 'Aanvankelijk was het idee een boekje uit te brengen met 300 leuke, voor het grote publiek vaak onbekende, webshops', vertelt Natascha Klootsema, die Flavourites samen met Marije Mulder oprichtte. 'Een uitgever was al gevonden toen het idee ontstond om eerst op internet te beginnen. Het boekje is er nooit gekomen. De website op zich is al succesvol genoeg.' Op Flavourites staan inmiddels zo'n 800 webshops variërend van fashion en kids tot aan kunst. Maandelijks bezoeken 80.000 (vooral) vrouwen de site.

Bij GizmoPlaza, dat september 2007 met een pilot van start ging, gaat het al niet anders. De portal doet sterk denken aan de virtuele wereld Second Life. De driedimensionaal vormgegeven 'wereld van luxe' telt op dit moment 24 shops die luxe artikelen of diensten verkopen. Een zelfde aantal is in aanbouw. 'De beleving van winkelen uit de echte wereld proberen we zo goed mogelijk te benaderen', zegt Vincent Weberink van GizmoPlaza. Maandelijks komen er inmiddels ongeveer 4.500 unieke bezoekers op de portal. Weberink streeft naar 50.000 unieke bezoekers per maand in de komende zes maanden. GizmoPlaza verdient geld met het aanbieden van advertentieruimte en met het bouwen van shops. Een minishop met een tweedimensionale winkelpresentatie kost vanaf 1.500 euro per jaar. Wie een driedimensionale winkel met productassortiment wil, betaalt vanaf 15.000 euro voor de bouw plus het eerste jaar. Daarna wordt jaarlijks de helft van dat bedrag aan 'huurkosten' berekend. Webshops die ook het productassortiment driedimensionaal willen presenteren, leggen daarvoor minimaal 20.000 euro neer. De jaarlijks terugkerende 'huurkosten' bedragen ook hier de helft van de nota voor het eerste jaar. Weberink overweegt om ook een betaald lidmaatschap voor bezoekers in te stellen. Daarvoor krijgen ze dan onder andere een personal shopping assistant die 'gewone' bezoekers niet zullen hebben.

Selectie aan de deur
YouStyle, dat sinds eind vorig jaar bestaat, heeft een ander verdienmodel. Deelnemende shops betalen 10 procent commissie over de productverkoopprijs. Flavourites doet geen transacties, iedere shop heeft een eigen presentatiepagina. De opbrengsten komen uit (affiliate)advertenties op de site en in het digitale magazine. Verder kunnen webshops ruimte kopen waar ze extra opvallen. Een plekje op de homepage bijvoorbeeld kost 300 euro per maand. Klootsema: 'We zijn onafhankelijk. Geselecteerde webshops krijgen een gratis basisvermelding in de vorm van een eigen venster. Op die manier krijgen ook de kleine webshops publiciteit. Wij maken uit de vele aanvragen die we daarvoor binnenkrijgen zelf een selectie.'

Ook GizmoPlaza en YouStyle hanteren een selectiebeleid. 'Een webshop die wil meedoen, moet passen in onze formule die zich richt op de bovenmodale vrouw tussen de 25 en 55 jaar. Daarnaast mag het productassortiment niet te veel overlappen met het reeds aanwezige aanbod. Het aantal producten dat een webshop in YouStyle mag aanbieden, is maximaal 10'. Bannering is niet mogelijk, aldus Hughes. YouStyle, GizmoPlaza en Flavourites onderscheiden zich met deze proposities van allerlei bestaande winkelpleinen op internet die vooral volledigheid nastreven. Maar waarom komen bezoekers naar deze portals en zoeken ze niet via Google? 'Kleinere webshops', zegt Hughes, 'hebben vaak de kennis of middelen niet om zich bezig te houden met bijvoorbeeld zoekmachinemarketing. Gevolg is dat ze nauwelijks zichtbaar zijn op internet.' Klootsema geeft een soortgelijke reden: 'Wij richten ons op de drukbezette vrouw tussen de 20 en 40 die graag shopt. Onze doelgroep heeft geen tijd om al die shopjes zelf te vinden.' Bovendien spelen alle drie de partijen in op het gegeven dat hun bezoekers zich net als in de fysieke wereld eerst willen oriënteren en inspiratie willen opdoen, zonder naar een specifiek product op zoek te zijn.

Een taartdoos
Hoe zit het met de vindbaarheid van de webshop portals zelf? Flavourites zet vooral in op free publicity om naamsbekendheid te krijgen. 'Bij de lancering van Flavourites zijn we persoonlijk langsgegaan bij magazines die aansluiten bij onze doelgroep. De redactie kreeg een mooi verpakte taartdoos met daarin goodies zoals een iPod-hoesje. Dat heeft veel redactionele aandacht opgeleverd. Flavourites heeft een eigen rubriek op de website Vrouwonline, verzorgt regelmatig de invulling van artikelen over webshoppen in publieksbladen en vulde maandelijks de rubriek Wwwonen in VT Wonen. Sinds kort zijn we ook begonnen met de gesponsorde zoekresultaten van Google AdWords', aldus Klootsema. YouStyle adverteerde in het glossy lifestyle magazine Linda en in De Telegraaf. Verder is een start
gemaakt met zoekmachine-optimalisatie en AdWords. GizmoPlaza zet in op zoekmachinemarketing. YouStyle en GizmoPlaza zijn, in tegenstelling tot Flavourites, twee portals waar bezoekers producten kunnen aanschaffen. Klanten die daar producten kopen, betalen aan de shopping mall. Vervolgens wordt de order doorgestuurd naar de desbetreffende webshop(s). Bij YouStyle verstuurt de
individuele webshop de bestelling. Voor de uniforme uitstraling gebeurt dat in YouStyle-verpakkingspapier en met een YouStyle-bedankkaartje. GizmoPlaza maakt vaak zelf de rit naar de webshophouder. In andere gevallen maakt men gebruik van koeriersdiensten. YouStyle zorgt voor de plaatsing van producten in de portal. De deelnemende webshop levert de productinformatie en foto's aan. GizmoPlaza doet dit anders. Daar kan de webshop zelf het productassortiment te wijzigen.

De toekomst
Over de conversie willen of kunnen de drie portals niet veel prijsgeven. Huhges zegt serieus niet te weten hoe hoog het percentage orderconversie ligt. YouStyle heeft dagelijks 300 unieke bezoekers, met uitschieters naar 1500 als gevolg van een advertentiecampagne. 'YouStyle bestaat pas een paar maanden. We zetten een nieuw merk in de markt. Dat vergt een lange adem.' Het betalingssysteem van GizmoPlaza is nog niet actief, gebruikt Weberink als excuus om geen antwoord te geven op de vraag hoe hoog de orderconversie is. Wel zegt hij dat er in twee maanden tijd ongeveer duizend clickthroughs naar de eigen site van één deelnemende webshop zijn gerealiseerd.

Hebben webshop portals de toekomst? Weberink denkt van wel: 'GizmoPlaza biedt webshops en retailers een A1-lokatie waar ze zich op een onderscheidene manier kunnen presenteren aan hun doelgroep. Aanvankelijk is er wel eens scepsis omdat het nieuw is. Om de drempel te verlagen, kan er eerst worden ingezet op merkbeleving door de aanwezigheid op GizmoPlaza. Het toevoegen van producten aan de shop is dan een tweede stap.' Klootsema: 'Je kunt zo nog tal van andere webshop portals voor andere doelgroepen dan de onze bedenken.' Ook Hughes ziet mogelijkheden genoeg voor webshop portals: 'In de stenen wereld zijn winkels ook bij elkaar gekropen zodat er uiteindelijk winkelstraten en -centra ontstonden. Dat gegeven vertalen we naar internet in een formule voor kleine, bijzondere webshops gericht op een specifieke doelgroep. Naast webshop portals voor andere doelgroepen kunnen webshop portals doorsegmenteren. Dat kan bijvoorbeeld op het niveau van productcategorie, maar ook op basis van locatie of event.'

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008