Twinkle | Digital Commerce

Wat affiliates werkelijk willen

2017-05-26
  • 5:31

Affiliatevriendelijke programma's

Steeds meer merchants zien het belang van affiliatemarketing. Ze starten programma's om affiliates aan zich te binden en zo hun producten te marketen. Waar moeten merchants - de adverteerders - rekening mee houden bij het aantrekken van affiliates? En hoe gaan ze met hun affiliates om?

Tekst: Evelyn Grazini

Zowel affiliates als merchants moeten belangrijke beslissingen nemen. Merchants moeten bedenken voor welk percentage commissie ze affiliates willen overhalen om hun producten te promoten. Affiliates moeten nagaan of die commissie hoog genoeg is om er nog wat aan over te houden na betaling van advertentiekosten en overige uitgaven. Het zal niemand verrassen dat de hoogte van de vergoeding een grote rol speelt bij het keuzeproces van een affiliate. Hij maakt nu eenmaal kosten voor zijn site en voor advertenties om bezoekers te krijgen. Uiteindelijk moet er voldoende geld overblijven voor zijn gewerkte tijd.

Hoge betalingen
U kunt op twee manieren tot interessante vergoedingen komen:

• een hoger commissiepercentage
• een hoger geprijsd product/een hoger gemiddeld transactiebedrag

Wanneer u bijvoorbeeld een product voor 59 euro verkoopt en 5 procent commissie biedt, dan verdient de affiliate maar 2,95 euro per transactie. U zult niet veel affiliates vinden die bereid zijn om voor dat bedrag te werken. Bied daarom voor een laaggeprijsd product een hogere commissie, bijvoorbeeld 20 procent. Een commissie van 5 procent is wel prima bij een (gemiddelde) verkoopprijs van 599 euro. Een affiliate kan daarmee op ongeveer 30 euro per transactie rekenen. Rekening houdend met de waarde van de aangebrachte klant op lange termijn moet u de affiliate overeenkomstig belonen. Als de klant goede ervaringen heeft met zijn eerste aankoop, zal hij eerder terugkomen en trouw blijven.

Als u een site of club met leden heeft die maandelijks contributie betalen, is het een idee om affiliates iets van die maandelijkse inkomsten door te betalen. Net als u proberen zij een duurzame business op te bouwen. Vaste maandelijkse inkomsten zijn voor hen zeer aantrekkelijk.

Volwaardige partner
Het is aan de affiliate om producten te promoten en de klant zover krijgen dat hij doorklikt naar uw site. Het is vervolgens aan u om aan klanten te verkopen en het aantal transacties af te zetten tegen het aantal bezoekers. Want ervaren affiliates zullen altijd naar het conversiepercentage vragen.

Een hoge conversie betekent dat de affiliate meer zal verdienen. Net als hoge vergoedingen vormt het een middel in de race om de best presterende affiliates. De meeste van deze superaffiliates hoeven maar één blik te werpen op uw landing page om te zien of die werkt. Zorg er dus voor dat uw verkooppagina een goede eerste indruk maakt en dat uw programma een aanvaardbaar conversiepercentage heeft.

Maak het de affiliate makkelijk om zijn promotiewerk te doen door hem goede graphics en tekstlinks te geven. Zorg tevens voor voldoende marketingondersteuning. Met een breed assortiment en voortdurend bijgewerkte en nieuwe aanbiedingen verhoogt u de verkoopcijfers én behoudt u uw affiliates. Ook kunt u een affiliatemanager aanstellen, een specialist in langdurige relaties. Want affiliates willen volwaardige partners zijn en niet slechts wederverkopers.

Exclusiviteit
Er zijn veel netwerken beschikbaar voor merchants en affiliates. Sommige merchants kunnen het zich permitteren deel uit te maken van meer dan één netwerk (zoals M4N, Tradetracker of Daisycon). Superaffiliates zullen echter altijd op zoek gaan naar aanbiedingen die slechts op één netwerk gepromoot worden, omdat er dan minder concurrentie is. Het is bekend dat verschillende netwerken verschillende betaalstructuren hebben. Als een netwerk meer per transactie in rekening brengt, moet u uw affiliates misschien lagere commissie aanbieden om het verschil te compenseren. Het is niet ongewoon om in netwerk A tegen een commissie van 30 procent te promoten en in netwerk B tegen 20 procent. Maar als een affiliate lang uw product gepromoot heeft en er dan achter komt dat andere affiliates een lagere prijs aanbieden, kunt u hem voorgoed kwijtraken. Affiliates hebben links naar uiteenlopende producten. Het omzetten van uitgaande links naar het lagergeprijsde product in een ander netwerk is doorgaans domweg niet mogelijk. Uiteindelijk verspilt uw affiliate vooral tijd met het kiezen tussen netwerken. Tijd die hij had kunnen gebruiken om voor u een productieve campagne op te starten en in gang te houden. Als u maar via één netwerk verkoopt, zijn de prijzen gelijk. Klanten kopen dan bij de affiliate die het product het beste promoot of die de beste marketingtechniek heeft. En daar bent u beiden bij gebaat.

Een andere optie is slechts een beperkt aantal affiliates te accepteren. Als een paar uitstekende affiliates uw producten promoten, zorgt uitbreiding van uw affiliateteam slechts voor extra concurrentie. U hoeft overigens het aantal affiliates in uw programma niet kenbaar te maken. Maar slimme affiliates kijken altijd naar de concurrentie voordat ze besluiten om welk programma dan ook te marketen. Bedenk dat concurrentiecijfers voor hen niet moeilijk te achterhalen zijn. Meestal zijn een paar zoekopdrachten en enkele minuten doorklikken genoeg.

Cijfers
U moet een goede manier van rapporteren hebben, zodat affiliates kunnen tracken hoe bezoekers op hun site komen. Het heeft grote voordelen als u een affiliate kunt vertellen welke zoekwoorden de beste conversie geven, en of er verschil is tussen conversiepercentages op Yahoo!, Google of andere advertentiebronnen. Dat bespaart de affiliates kostbare tijd. Als ze aan Pay Per Click (PPC) marketing doen, helpt deze informatie hen om hun advertenties snel op te stellen. Een goede PPC-campagne vereist intensieve tracking. Het AdWords-proces van Google genereert een trackingcode die affiliates laat weten welke zoekwoorden het beste converteren. Deze trackingcode moet op de verkooppagina van het te verkopen product geplaatst worden. De meeste webwinkeliers passen hun winkelwagens echter niet dusdanig aan dat conversiecodes van afzonderlijke affiliates getrackt kunnen worden. De meeste netwerken bieden daarom sub-ID's aan, die affiliates kunnen gebruiken om click-to-conversion statistieken te tracken voor specifieke plaatsingen. Ze werken bijna hetzelfde als een url van een speciale landing page, aangezien ze alleen het verkeer tracken dat via die link komt en daar apart over rapporteren.

Winkelwagen
Klanten moeten hun aankoop ook echt kunnen voltooien. Allereerst is het belangrijk dat bezoekers de artikelen die ze willen kopen eenvoudig kunnen selecteren. Vervolgens moeten ze de aankoop in zo weinig mogelijk stappen kunnen afronden. U mag uw checkout-pagina daarom niet verbergen in een rommelige lay-out. Let goed op kleuren en afbeeldingen, zodat de links om te bestellen duidelijk zichtbaar zijn voor de klant. Om uw affiliates te behouden, moet u zorgen dat het afhaakpercentage zo laag mogelijk ligt.

Samengevat blijkt dat sommige affiliates veeleisender kunnen zijn dan een werknemer. Maar het blijft interessant om uw marketeer pas te hoeven betalen wanneer hij daadwerkelijk iets verkoopt.


Affiliatemarketing?

Affiliatemarketing is een manier van online-marketing waarbij de webwinkel (adverteerder of merchant) de affiliate (uitgever/webmaster) betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die hij genereert via zijn/haar website(s) of zoekmachinecampagne.
Een 'top affiliate' kijkt integraal naar drie zaken:
1) of het product ook goed verkoopt (conversie), dus naar het productaanbod op de site van de adverteerder (merchant);
2) de vergoeding en de verkoopprijs;
3) het advertentiemateriaal (aangeboden productenbestanden, zoekformulieren die de affiliate kan plaatsen, een dieplink-generator).




Evelyn Grazini is affiliatemarketeer. Ze houdt zich al meer dan vijf jaar bezig met internetmarketing en ruim twee jaar met affiliatemarketing. Ze heeft een blog over affiliate niche marketing resources:
www.bestaffiliateniche.com

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2008