Twinkle | Digital Commerce

EU: cross-border shopping in belang afgenomen

2017-08-24
  • 1:31

Het percentage Europese webshoppers dat wel eens iets bestelt bij een webwinkel uit een andere lidstaat is afgenomen. Dit blijkt uit een rapport van de Europese Commissie over cross-border e-commerce in de Europese Unie.

Het gat tussen domestic en cross-border webwinkelen wordt, de wensen en inspanningen van de Europese Commissie ten spijt, alleen maar groter. Tussen 2006 en 2008 is het percentage webshoppers onder de inwoners van de EU toegenomen van 27 naar 33 procent. Het percentage cross-border shoppers online groeide daarbij slechts van 6 naar 7 procent.

Ook aan de aanbodkant is voorzichtigheid troef; Hoewel 51 procent van de retailers in de Europese Unie zijn producten (ook) via het internet slijt, verkoopt maar 21 procent aan online-shoppers uit andere lidstaten.

Obstakels
De Europese Commissie wijdt de situatie allereerst aan de verschillen tussen lidstaten op het gebied van taal, demografie, klantvoorkeuren, technische specificaties en standaarden, internetpenetratie en de efficiëntie van het betalings- en logistieke systemen. Ook obstakels op het gebied van regelgeving spelen mee.

Vergelijkingsssites en online-reclame
Op de keper geschouwd zullen al deze factoren een paar jaar geleden toch minimaal net zoveel roet in het eten hebben gegooid. Doorslaggevend voor het 'groeiende gat' is misschien wel dat vergelijkingssites en online-reclame op nationaal niveau aan belang hebben gewonnen, terwijl grensoverschrijdende initiatieven op deze terreinen nog min of meer in de kinderschoenen staan.

Percentage webshoppers per land
Zoals hierboven vermeld becijferde Eurostat, het statistische bureau van de Europese Unie, dat één op de drie Europeanen het predikaat webshopper mag dragen. De onderstaande grafiek brengt recente peilingen in de afzonderlijke lidstaten in beeld. 

Eurostat_cross-border

Na Denemarken (59 procent) en Groot-Brittannië (57 procent) bezet Nederland (56 procent) de derde plek als het gaat om het percentage online-kopers. Letland (6 procent), Roemenië (4 procent) en Bulgarije (3 procent) sluiten de rij.

Het complete rapport van de Europese Commissie vindt u hier.