Woensdag 1 juli 2009

6515 keer gelezenNu reageren

Virtuele paskamer tilt beleving naar straatniveau

Geen afbeelding beschikbaar

Het jonge bedrijf Mimic Media heeft een toepassing gebouwd die het online kopen van kleding aantrekkelijker moet maken. Gebruikers -kunnen een digitaal evenbeeld van zichzelf creëren en vervolgens kleding-stukken passen, combineren, opslaan in hun garderobe en delen met vrienden. Online-retailers kunnen het virtuele pashokje in hun site integreren.

Door: Arjan van Oosterhout 

MimicMe is be-doeld om de winkelbeleving op fashionsites te verbeteren. De toepassing moet consumenten een beter beeld geven van hoe de kleding bij hen staat, waardoor de kans op miskopen wordt gereduceerd. Om een serieuze oplossing te bieden voor het online passen van kleding, heeft Mimic Media een zogenoemde realtime serverside renderengine ontwikkeld. Het bedrijf heeft twee jaar aan de techniek gesleuteld, vertelt medeoprichter Xavier Baars. 'Bij het bouwen van de engine stelden we onszelf drie eisen: hij moest kunnen draaien op alle computers, superhoge kwaliteit bieden en direct te gebruiken zijn, zonder plug-ins of downloads vooraf.'

Driedimensionaal
Het resultaat is een applicatie waarmee shoppers hun avatar realtime kledingstukken en combinaties daarvan kunnen aanschieten. Van zes verschillende kanten krijgen ze een driedimensionaal beeld van hoe de kleding hen zou staan. Behalve de verregaande personalisering spelen ook sociale elementen een belangrijke rol binnen MimicMe. Gebruikers kunnen een foto maken van hun aangeklede evenbeeld en deze uploaden in een 'inspiratiegalerij'. Andere gebruikers kunnen de outfits beoordelen, tips geven of de items zelf 'passen' en -bestellen.

Realtime samen shoppen
Mimic Media kan de online-winkelbeleving nog dichter naar straatniveau tillen, met een feature die Baars nog nergens anders heeft gezien. Die biedt gebruikers de mogelijkheid realtime samen te shoppen, waarbij de een de ander van advies kan dienen. Baars: 'Ze staan tegelijkertijd samen in de webwinkel. De ene gebruiker ziet de andere gewoon naast hem staan. Ze kunnen via chat communiceren en elkaar virtueel kledingstukken aanreiken. Daarmee wordt shopping pas echt social.'

Toch is het nog te vroeg om die feature onder de aandacht te brengen. Eerst wil Mimic Media de vrouwelijke avatars perfectioneren en het combineren van kleding optimaliseren. Ook bouwt het bedrijf nog aan de mannelijke avatars. 'Bovendien', zo legt Baars uit, 'hechten retailers vooralsnog meer waarde aan zaken als snelheid, bezoek en con-versie.'

Modecommunities
Mimic Media is in gesprek met verschillende retailpartijen en brengt per verkocht kledingstuk een vergoeding in rekening. Daarnaast implementeert het bedrijf de applicatie op modecommunities, waarvoor MimicMe dienst kan doen als gepersonaliseerd advertentiemedium voor kledingverkopers. De virtuele paskamer is, behalve op de demosite van MimicMe, voor het eerst te zien op Sanoma's modecommunity Shopgirl.nl.


The Next Web
Mimic Media was één van de 19 bedrijven die zich mochten presenteren tijdens de The Next Web Conference in Amsterdam. De internationale wedstrijd voor internet start-ups werd half april gewonnen door het eveneens Nederlandse E, dat digitale visitekaartjes maakt. Meer info vindt u hier.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 05-2009.
 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Technologie (Klantcontact)
- Selfservice (Klantcontact)
- Social media marketing (Marketing)
- Personalisatie (Klantcontact)
- User generated content (User-experience)



Geef nu als eerste een reactie op:
Virtuele paskamer tilt beleving naar straatniveau

 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.