Twinkle | Digital Commerce

Webwinkelkeurmerken langs de meetlat

2017-11-11

Iedereen kan een keurmerk voor webwinkels beginnen. Daar staat u misschien van te kijken, maar uw buurman kan morgen een mooi logo tekenen en dat bij u aanbieden als keurmerk voor uw webwinkel. Tegen elk bedrag en zonder dat er verder maar iets tegenover hoeft te staan. Tijdens ons onderzoek naar het Thuiswinkel Waarborg (zie hier) kwamen we op het spoor van een keur aan webwinkelkeur-merken. We stellen ze aan u voor.

Tekst: Peter Olsthoorn

Webshop Keurmerk
Webshop Keurmerk in Amsterdam vraagt 195 euro per jaar voor onderschrijving van de Keurmerk-code. Controle vindt volgens de oprichter Mark Teurlings met enige regelmaat onaangekondigd plaats. Webshop Keurmerk heeft een eigen geschilafhandeling, beheerd door Teurlings & Ellens

Advocaten in Amsterdam, het kantoor van Teurlings. Hij is voorzitter van de stichting en met zijn bedrijf Cleonice BV eigenaar van het logo. Teurlings: ‘Wij wilden aansluiting zoeken bij de Stichting Geschillen-commissie, maar de communicatie met deze club verloopt niet bepaald -vlekkeloos. Eerst zeiden ze dat we lid moesten worden van Thuiswinkel.org, maar later bleek dit toch niet zo te zijn. Wel is een voorwaarde dat wij de -algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org moeten op--leggen aan onze leden. Bovendien kost het 750 euro per geschil. Daarom geschiedt de geschillenbeslechting door ons -kantoor. We hebben dit doorgegeven aan het ministerie van Economische Zaken.’

Half juli heeft Webshop Keurmerk 618 leden die een omzet genereren van 120.000 euro. Teurlings: ‘Daar gaan alle kosten vanaf, zoals een fulltime en drie parttime krachten.’ Zelf werkt hij parttime mee, want Teurlings bestiert genoemd advocatenbureau, dat ook de oplopende geschillen afhandelt.

Qshops
Qshops in Diepenheim vraagt 300 euro per jaar per bedrijf voor maximaal vijf webadressen voor het keurmerk en het onderschrijven van 'Gedragscode Qshops'. De certificering neemt Qshops zelf vooraf voor zijn rekening en is gratis. Qshops is een stichting met een BV als depothouder van het keurmerk. Voorzitter van de stichting en directeur van de BV is Herman Ordelmans. Zijn zoon Bas Ordelmans voert tijdelijk het woord en is zeer argwanend. Omzet? ‘Geen idee.’ Ordelmans noemt een aantal van 759 aangesloten winkels van 491 bedrijven, wat neerkomt op een kleine 150.000 euro jaaromzet. Qshops is aangesloten bij Geschilonline.nl. In een laatste reactie zegt Ordelmans: ‘Qshops keurmerk zal zich ook laten accrediteren door de Raad van Accreditatie, zoals Keurmerk.info en Thuiswinkel.org dat reeds gedaan hebben.’

MkbOK
MkbOK is van de Stichting MKB en Internet in Capelle aan den IJssel, een online commerciële dienstverlener. De organisatie werkt samen met het 'onafhankelijke certificatiebureau CGD B.V'. Dat staat onder CGD.nu online en is opgericht door het Nederlands Verbond voor de Groothandel. Willem van Schouwenburg biedt het keurmerk aan samen met nog een aantal internetdiensten voor het MKB. Hij zegt: ‘Er zijn zo'n 1200 winkels aangesloten, de meeste vrij klein. We certificeren door van het bedrijf alle gegevens te controleren en van de website de transparantie en duidelijkheid te controleren en te kijken of ze aan de wet voldoen. We doen dat driejaarlijks en onderwijl houden we steekproeven.’ Indien klager en keurmerkhouder
- al dan niet met bemiddeling - niet tot overeenstemming komen, kan het keurmerk ingetrokken worden en zal het geschil zonodig worden voorgelegd aan de advocaten betrokken bij Geschilonline.nl. De kosten voor Geschilonline.nl worden betaald door de klager. De keurmerkhouder en klager zijn gebonden aan de uitspraak door Geschilonline.nl.

Pas sinds oktober 2008 vraagt Van Schouwenburg geld voor het keurmerk: 80 euro per jaar per onderneming plus 35 tot 60 euro ineens. ‘Er zijn nu 300 betalende bedrijven, eind dit jaar weten we hoeveel er in totaal betalen. En dan zijn er nog bedrijven met een abonnement voor meer diensten.’

Kleine gelukzoekers
Safe2Shop(.nl) in Mariënberg in Overijssel claimt 375 leden. Direct bij aanmelding kan de winkel de jaarlijks terugkerende bij-drage van 59 euro betalen. Daarna volgt de keuring van de eigen voorwaarden binnen tien dagen. Klachtbemiddeling doet oprichter en eigenaar George Ekkelenkamp zelf, naar eigen zeggen ‘gemiddeld drie tot vier keer per week’. Hij publiceert een lijst (‘Wall of Shame’) met bedrijven die zijn keurmerk onterecht voeren. Onder de ‘leden’ worden grote partijen als
Bol.com en Wehkamp.nl genoemd. Dat is onjuist, want die hebben zich nooit aangemeld en hebben de bijdrage nooit betaald. Ekkelenkamp bevestigt dit: ‘Ze zijn onderdeel van het affiliateprogramma dat we hanteren.’ Toch blijkt hij zijn pagina in allerijl te -hebben aangepast. Ekkelenkamp mailt dan: ‘Wij hebben Wehkamp.nl en Bol.com nooit leden genoemd.’ De screendumps die we van de site hebben gemaakt, wijzen anders uit. Ekkelenkamp voert Safe2Shop sinds 2006 als onderdeel van zijn internetbedrijf.

Digikeur(.nl) in Hoofddorp (alleen voice-mail en niet terugbellen) vraagt 238 euro per jaar voor het onderschrijven van de Digikeur Gedragscode. Digikeur handelt zelf geschillen af. ‘Indien geen oplossing wordt gevonden voor het geschil kan deze worden voorgelegd aan de onafhankelijke geschillencommissie.

MKB Keurmerk(.nl) in Enschede vermeldt zelf geen telefoonnummer op de site en verkoopt keurmerken voor 180 tot 300 euro per jaar. Ze verwijzen naar ‘een online-geschillencommissie’, niet nader geduid. ‘De beoordeling van het geschil via de online-geschillencommissie gebeurt alleen online. Dit betekent dat het niet mogelijk is om producten of diensten fysiek te tonen aan de geschillenbeoordelaar. Ook is het niet mogelijk om het geschil mondeling toe te lichten of getuigen of deskundigen te laten horen.’

Thuiswinkelkeurmerk(.info) van eenmansbedrijf Qualitymark Ltd. in Rotterdam vraagt van een webwinkel die het keurmerk wil voeren 90 euro. Het keurmerk wekt echter, tezamen met de Britse registratie Ltd. weinig vertrouwen. Het telefoonnummer komt uit op een voicemailbox en na drie dagen wordt er teruggebeld. Communicatie kan alleen per e-mail. Eigenaar Paul Homan: ‘Op dit moment zijn er ongeveer 250 leden bij Thuiswinkel Keurmerk aangesloten.’ De naam lijkt erg op het Thuiswinkel Waarborg. Bewust gezaaide verwarring? Homan: ‘Wij hebben gekozen voor een beschrijvende handelsnaam. Het enige dat overeenkomt met Thuiswinkel.org is het woord ‘thuiswinkel’. Wij zijn van mening dat onze handelsnaam niet op die van Thuiswinkel.org lijkt door het gebruik van dit woord.’

ConsuWijzer-toets
We vroegen de Consumentenautoriteit, een van de toezichthouders achter ConsuWijzer, hoe zij ertegenaan kijkt. Er is geen verplichte toets van keurmerken, maar ze kunnen die toets zelf aanvragen. ‘Er is geen wet die keurmerken verplicht om deel te nemen aan de toets. Maar het idee van de getoetste keurmerken op ConsuWijzer is juist dat het kaf zich van het koren scheidt. De toets wordt afgenomen door de Raad voor Accreditatie in Utrecht. Keurmerken die op ConsuWijzer staan onderscheiden zich dus positief van andere keurmerken’, aldus woordvoerster Rita Buit.

Van de genoemde keurmerken staan -louter Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk op Consuwijzer.nl, beide met de beoordeling ‘10’. Buit: ‘Er is zo langzamerhand een woud aan keurmerken ontstaan, waarbij je je kunt afvragen of dat echte keurmerken zijn of marketinginstrumenten.’ De vraag is of de Consumentenautoriteit niet wat actiever moet zijn hierin. Buit: ‘We publiceren welke keurmerken de toets hebben doorstaan, dus de consument kan zelf oordelen. Wel kan de Consumentenautoriteit op basis van de Wet oneerlijke handelspraktijken optreden tegen bedrijven die onterecht een keurmerk voeren. Consumenten kunnen klachten hierover daarom melden bij ConsuWijzer.’ 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2009. Het in Twinkle 07-2009 verschenen artikel over 'De waarde van het Thuiswinkel Waarborg' vindt u hier,