Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek: ‘Nederlanders minst actief op online-veilingsites’

2017-05-27
180101
  • 2:33

Uit onderzoek van het Engelse online-onderzoeksbureau Lightspeed Research blijkt dat Nederlanders minder actief zijn op veilingsites dan hun Europese buren. Landgenoten die de sites wel gebruiken, zijn bovengemiddeld tevreden.

Het onderzoek, dat in meerdere landen is uitgevoerd, toont aan dat het merendeel van de Nederlandse consument (77 procent) de afgelopen zes maanden geen enkel bod op een dergelijke website heeft uitgebracht. In zowel Groot-Brittannië als Duitsland deed 64 procent de afgelopen zes maanden een bod onder een virtuele hamer. In Nederland heeft zelfs vier op de tien mensen (41 procent) nog nooit een online-veilingsite bezocht. De belangrijkste redenen hiervoor zijn een voorkeur voor ‘een betrouwbare webwinkel’ (32 procent), gevolgd door wantrouwen voor het online-biedsysteem (30 procent).

Nieuw of tweedehands
Net als de overige Europese landen schaft de Nederlandse consument die via een veilingsite koopt voornamelijk artikelen aan op het gebied van speelgoed, games, kleine elektrische apparaten, boeken en dvd’s. Verder toont het onderzoek aan dat Nederlanders de voorkeur geven aan nieuwe, ongebruikte producten ten opzichte van tweedehands spullen: 62 procent gaf aan vaker nieuwe items aan te schaffen op een veilingsite dan al eerder gebruikte goederen. 41 procent koopt er zelfs enkel en alleen nieuwe producten, tegenover 25 procent van de Duitsers en 28 procent van de Engelse bieders.

Beoordelingen
Hoewel de uitkomsten van het onderzoek suggereren dat kopen via online-veilingsites niet zo populair is onder Nederlanders als onder Britten en Duitsers, zijn de Nederlanders die op deze manier winkelen wel erg enthousiast over het veilingmodel. Al checkt de Nederlandse consument het minst vaak een beoordeling van een verkopende partij op een dergelijke site (één op de tien geeft toe ‘bijna nooit’ een review te checken in vergelijking tot 4 procent van de Engelse en Duitse shoppers), het overgrote deel heeft wel een positieve koopervaring. Slechts 7 procent van deze groep heeft een product wel eens moeten retourneren omdat het niet overeenkwam met de beschrijving, tegenover 23 procent van de respondenten uit Groot-Brittannie en 21 procent van de respondenten uit Duitsland. De Nederlandse klant die wel reviews checkt, is snel te beïnvloeden door de mening van anderen: meer dan vier op de tien zegt dat zij van hun aankoop kunnen afzien als ze een slechte beoordeling of recensie lezen. Britten en Duitsers zijn meer vergevingsgezind, een derde van de Britten en iets meer dan een kwart van de Duitsers (26 procent) zou van mening kunnen veranderen bij het lezen van een slechte review.

Kostenbesparing
Ralph Risk, European Markteting Director van Lightspeed Research, zegt over het onderzoek: ‘Ons onderzoek laat zien dat de Nederlandse consument minder geneigd lijkt te zijn om gebruik te maken van veilingsites in tegenstelling tot andere Europese landen. De Nederlanders die wel via deze sites spullen aanschaffen, hebben meer interesse in nieuwe producten dan tweedehands spullen. Hierdoor is te stellen dat hun reden voor het aanschaffen van producten via veilingsites voornamelijk is gericht op eventuele kostenbesparingen dan het jagen op tweedehands koopjes. Verder is te zien dat het vertrouwen onder de Nederlanders in dergelijke sites groot is, aangezien zij het minst de neiging hebben om de beoordelingen te controleren, en dit vertrouwen wordt vereffent aangezien zij ook het minst retourneren in vergelijking tot de andere landen uit het onderzoek.’

Bron: Lightspeed Research